جهان

تظاهرات سراسری در آلمان علیه حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» وارد چهارمین هفته شد

ده‌ها هزار نفر در سراسر آلمان روز شنبه ۱۴ بهمن، در اعتراض به حزب «آلترناتیو برای آلمان» که راست افراطی خوانده می‌شود، به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرات با شرکت حدود ۱۵۰ هزار نفر، بیشتر در برلین، پایتخت، متمرکز بود که شعار می‌دادند ما «دیوار آتشین هستیم.»

صدراعظم آلمان در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «چه در آیزناخ، چه در هامبورگ یا برلین، در شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر کشور، بسیاری از شهروندان گرد هم می‌آیند تا علیه فراموشی، علیه نفرت و نفرت پراکنی تظاهرات کنند.»

اولاف شولتز افزود، این تظاهرات «نشانه‌ای قوی به نفع دموکراسی و قانون اساسی ما» است.

موفقیت‌های حزب «آلترناتیو برای آلمان» موجب نگرانی احزاب جریان اصلی این کشور اروپایی شده که شاید این حزب در سه انتخابات ایالتی در شرق آلمان در ماه سپتامبر به پیروزی دست یابد.

یاکوب اسپرینگفلد، از سازمان غیردولتی «شبکه همبستگی زاکسن» گفت، از این که زمان طولانی برای تظاهرات گسترده علیه راست افراطی طول کشیده، شوکه شده، زیرا این حزب در بسیاری از جوامع کوچکتر موفق بوده است.

او گفت: «اما حالا حرکتی شروع شده و این حقیقت که چنین جنبشی آغاز شده امیدوارکننده است.»

در حالی که رأی دهندگان به تظاهرات علیه این حزب به عنوان مهمترین موضوع در انتخابات اشاره می‌کنند، یک نظرسنجی اخیرا نشان می‌دهد حمایت از «حزب آلترناتیو برای آلمان» برای اولین بار از ژوئیه سال گذشته به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی، «حزب آلترناتیو برای آلمان» پس از اپوزیسیون محافظه کاران با ۳۲ درصد در رتبه دوم باقی مانده است و سوسیال دموکرات‌های چپ میانه به رهبری اولاف شولتز با ۱۵ درصد در رده سوم قرار دارند.

اعتراضات به دنبال یک گزارش منتشر شده در ماه گذشته آغاز شد، مبنی بر این که دو عضو ارشد حزب «آلترناتیو برای آلمان» در جلسه‌ای برای بحث در مورد طرح‌های اخراج دسته‌جمعی شهروندان خارجی شرکت کرده بودند. این حزب می‌گوید چنین پیشنهادی بیانگر سیاست آن نیست.

تینو کروپالا از رهبران «حزب آلترناتیو برای آلمان» به یک تلویزیونی محلی گفت، گرچه «به خیابان‌ها آمدن مشروع است،» اما معترضان نباید به خود اجازه دهند که احزاب را از مشکلات واقعی کشور منحرف کنند.»

او گفت آلمان کشور آلمانی‌هایی است که سابقه مهاجرت دارند و حزب او قصد اخراج آنها را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا