جهان

تظاهرات معترضان هنگ‌کنگی در حمایت از «تورکهای اویغور» به خشونت کشیده شد

گروهی از معترضان در هنگ‌کنگ به صورت صلح آمیز در حمایت از تورکهای اویغور - ساکن چین امروز یکشنبه دست به راهپیمایی زدند، اما این اعتراضات با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

به گزارش رویترز، جوانان و سالخوردگان هنگ کنگی با پوشیدن لباس‌های مشکی و ماسک‌های در صورت به منظور همدردی دست به راهپیمایی حمایتی از تورکهای اویغور ساکن در تورکستان شرقی، «استان  سین کیانگ چین» زدند و شعارهای «اویغور را آزاد کنید، هنگ کنگ را آزاد کنید» و «خودمختاری جعلی در چین در نتیجه نسل کشی است» و «ما بعدی هستیم» سر دادند.

 

 

با وجود آنکه اعتراضات امروز در هنگ کنگ به صورت صلح آمیز برگزار شد اما پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده کرد.

این اعتراضات پس از آن برگزار شد که که مسعود اوزیل بازیکن مسلمان تیم فوتبال آرسنال با انتقاد از سیاست‌های دولت چین در قبال تورکهای اویغور در استان سین‌کیانگ باعث خشم دولت پکن شد.

 

فعالان حقوق بشری و کارشناسان سازمان ملل می گویند دست کم یک میلیون تورک اویغور و اعضای سایر گروه‌های اقلیت مسلمان در اردوگاه‌های واقع در «سین کیانگ» (دوغو تورکستان) و از ۲۰۱۷ در بازداشت هستند.

 

پکن مدعی است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را برای این افراد به منظور کمک برای از میان برداشتن جدایی طلبی و آموزش مهارت‌های جدید ارائه می‌کند.

 

معترضان در هنگ کنگ در هفتمین ماه خود علیه دولت دست نشانده این منطقه و سیاستهای تبعیض آمیز دولت چین دست به راهپیمایی زده‌اند. علت اولیه راهپیمایی‌های اعتراضی در هنگ کنگ لایحه استرداد مظنونان به چین برای دادگاهی و محاکمه بوده است. ولی پس از گذشت مدت زمانی از آغاز اعتراضات در هنگ کنگ، معترضان بر موضوع «حق تعیین سرنوشت» اصرار داشته و این مسله به یکی از مطالبات آنها مبدل گردیده است.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا