اجتماعیایرانسیاست

تغییر ناگهانی بند جعفر رستمی‌راد در زندان اوین و یوسف کاری در زندان اردبیل

جعفر رستمی‌راد و یوسف کاری فعالان سیاسی-مدنی تُرک، محبوس در زندان‌های اوین و اردبیل، طی تماسی که با خانواده‌هایشان داشته‌اند از تغییر ناگهانی بندهای خود در این زندانها خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها جعفر رستمی‌راد این خبر را روز پنجشنبه ۱۵ خرداد به خانواده‌اش خبر داده و گفته که پس از بازگشت از مرخصی در تاریخ جهارشنبه، اول خرداد که همان روز به بند ۴ زندان اوین منتقل شده بود، هم‌اکنون به بند ۸ انتقال داده شده است.

یوسف کاری نیز امروز ۱۷خرداد طی تماسی که با خانواده خود داشته، خبر از انتقال خود از بند ۱۶ زندان مرکزی اردبیل به بند ۷ امنیتی این زندان داده است.

همچنین، عباس لسانی دیگر فعال سرشناس آذربایجانی نیز در بند ۷ امنیتی نگه‌داری و در حال طی نمودن دوران حبس خویش می باشد.

لازم به ذکر است که آقای رستمی‌راد روز ۱۴ فروردین و آقای کاری روز ۱۲ فروردین به‌علت شیوع ویروس کرونا در زندانهای ایران به مرخصی اعزام شده و هر دو این فعالین سیاسی-مدنی تُرک با اتمام دوران مرخصی در اول خرداد به زندانهای اوین و مرکزی اردبیل بازگشتند.

با وجود بخشنامه قوه قضاییه جمهوری اسلامی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی و امنیتی‌ای که محکومیتشان کمتر از ۵ سال بوده و یک سوم از دوران محکومیت را طی کرده اند، جعفر رستمی‌راد با ۱۳ ماه و یوسف کاری با ۲ سال زندان تاکنون آزاد نگردیده اند.

عفو بین‌الملل، دوشنبه ۱۱ فروردین‌ماه با انتشار بیانیه‌ای درباره خطر شیوع کرونا در زندان‌های ایران نوشت:

«مقام‌ها و مسئولان باید تدابیر لازم برای حفظ سلامت همه‌ زندانیان را اتخاذ کرده و آزادسازی بازداشت‌شدگان منتظر محاکمه و کسانی را که ممکن است به ویژه در معرض خطر ابتلای شدید یا مرگ باشند، بی‌درنگ در دستور کار قرار دهند.»

پیش‌تر جمعیت حقوق بشر آذربایجان، «ارک»، به خاطر شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، کمپین جمع آوری امضا برای آزادی زندانیان سیاسی آذربایجان راه اندازی کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا