اجتماعیایرانسلامتی و زندگی

تلفات واقعی کرونا در ایران ۲۵۰ هزار نفر است

بررسی آمار اعلام شده توسط ثبت‌احوال نشان می‌دهد در دوره کرونا ۲۵۰ هزار نفر فوت بیشتر از میزان متعارف سال‌های گذشته داشته‌ایم.

نسیم آنلاین در گزارشی نوشت، بررسی آمار اعلام شده توسط ثبت‌احوال نشان می‌دهد در دوره کرونا ۲۵۰ هزار نفر فوت بیشتر از میزان متعارف سال‌های گذشته داشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، از زمستان ۹۸ تاکنون، حداقل ۲۲۰ هزار نفر بیش از تعداد متعارف و روند مرگ‌ومیر در سال‌های گذشته در کشور فوت کرده‌اند.

از سوی دیگر، به دلیل کاهش تعداد مسافرت‌ها در دوره کرونا و در نتیجه کاهش تعداد تلفات حوادث جاده‌ای، می‌بایست این رقم را نیز در محاسبات در نظر بگیریم. طبق پژوهش انجام شده توسط مرکز آمار ایران، در سال ۹۷ مجموعا ۳۳ هزار فوت در اثر حوادث رانندگی در کشور ثبت شده است.

از طرفی طبق اعلام محمد اسماعیل مطلق، رییس اداره مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، تعداد حوادث رانندگی جاده‌ای در دوره کرونا تقریبا نصف شده‌است. بنابراین می‌توان در یک برآورد نه چندان دقیق این‌طور گفت که در طی یک سال و نیم از وجود کرونا، می‌بایست چیزی در حدود ۲۵ هزار نفر کمتر از معمول مرگ‌ومیر می‌داشتیم.

درنتیجه می‌توان گفت آمار تلفات مستقیم و غیرمستقیم کرونا در ایران می‌بایست چیزی درحدود ۲۴۵ هزار نفر تا ۲۹ام مردادماه ۱۴۰۰ باشد. مقایسه این عدد با آمار رسمی اعلام‌شده، یعنی حدود صدهزار نفر، بیانگر وجود فاصله ۲.۴ برابری بین آمار جان‌باختگان حقیقی و آمار رسمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا