ایرانسلامتی و زندگی

پیشنهاد تزریق برکت به جای واکسن خارجی؛ دوز دوم می‌توان واکسن دیگری زد؟

تجارت‌نیوزدر گزارشی نوشت مقامات وزارت بهداشت به کسانی که در دوز اول واکسن خارجی دریافت کرده‌اند گفته که به جای واکسن خارجی برکت تزریق می‌شود.

تجارت‌نیوز روز یکشنبه ۳۱ مرداد با انتشار گزارشی نوشت، در حالی که واردات واکسن در روزهای اخیر کمی سرعت گرفته، برخی می‌گویند با مراجعه به مراکز برای تزریق دز دوم به آنها پیشنهاد شده واکسن دیگری تزریق کنند. اما آیا ترکیبی تزریق کردن واکسن مشکلی ندارد؟

علیرضا ناجی، دبیر علمی کووید کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: «انتخاب و مخلوطی تزریق کردن واکسن‌ها درست نیست و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.»

او ادامه می‌دهد: «شواهد علمی برای تزریق ترکیبی واکسن وجود ندارد. اینکه یک دز استرازنکا تزریق شود و دز دوم برکت، کار غیرعلمی است که اصلا نباید درباره آن بحث کرد. باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که چند دز از هر واکسن لازم است و وارد می‌کردیم.»

اخیراً نیز گزارشاتی با استناد به اسناد آزمایشگاهی از نتایج تزریق واکسن برکت منتشر شده که می‌گفت، تست آنتی بادی کسانی که در تحقیقات بالینی واکسن برکت شرکت کرده اند. بعد از ۴۰ روز از تزریق دوز دوم واکسن داخلی، آنتی بادی بین ۷۱ صدم و ۳۱ صدم را نشان می‌دهد. یعنی واکسن کرونای برکت عملا هیچ تاثیری نداشته است.
اخیرا سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی تجمیعی و تحلیلی میزان بستری و فوتی کرونا بعد از تزریق واکسن را ارائه داد که بر اساس آن ۲ هزار و ۷۲ نفر در ایران بعد از دریافت دُز دوم واکسن کرونا فوت کرده اند که این رقم ۷۵ برابر شاخص جهانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا