ایرانمحیط زیست

تملک بخشی از کوه دماوند توسط سازمان اوقاف

بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه‌های ایران سازمان اوقاف ایران در اقدامی جنجالی بخشی از کوه دماوند را به تملک خود در آورده است. 

نسخه آنلاین روزنامه همشهری چاپ تهران، روز یکشنبه، به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از صدور سند وقف برای یک یال از ۱۱ یال کوه دماوند، که شامل بخشی از دامنه تا قله این کوه می‌شود، به ‌نام سازمان اوقاف خبر داد. همزمان حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، این تصاحب را تایید کرد و گفت که این قسمت «یکی از یال‌های دماوند است که به عنوان مرتع ملار شناخته می‌شود.»

بنابر این گزارش سازمان منابع طبیعی در پی جانمایی و ثبت کوه دماوند با ارائه نقشه ۱۱ پلاک از قله کوه تا اراضی دامنه آن بوده است که تا کنون برای ۱۰ پلاک آن به عنوان اثر ملی طبیعی سند صادر شده اما بر سر یک پلاک با اداره اوقاف مناقشه داشته است.

ظاهرا اداره اوقاف با ارائه سندی موافق شده رای دیوان عالی کشور را به نفع خود کسب کند و یک پلاک کوه دماوند را به عنوان وقف به ثبت برساند.

خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که منطقه ای که سند مالکیت آن برای سازمان اوقاف صادر شده « بخشی از یک مرتع در دامنه دماوند است.»

معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور ایران و رییس سابق سازمان محیط زیست در واکنش به این گزارش همشهری گفته است: «اثر طبیعی ملی قله دماوند با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ طی مصوبه شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است. اثر طبیعی ملی عالی‌ترین رده حفاظتی است که بر اساس قانون هیچ‌گونه امکان واگذاری یا بهره‌برداری ندارد.»

پیش‌تر سازمان اوقاف توانسته بود با موافقت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بخشی از جنگل‌های شمال ایران را نیز تصاحب کند.

دیوان عالی کشور در این موضوع، با رد شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران رای داد که پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق‌مشهد، معروف به جنگل سفید، وقف شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا