جهانسیاست

توافق‌نامه “عادی سازی روابط” بین اسرائیل ، امارات و بحرین در کاخ سفید امضا شد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و عبدالله لطف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین در مراسمی به میزبانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید حضور داشتند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و عبدالله لطف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در مراسمی به میزبانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید حضور داشتند.

سه کشور همچنین متنی را به نام “توافق آبراهام (ابراهیم )” نیز امضا کردند.

دونالد ترامپ در این مراسم گفت: “ما امروز اینجا هستیم تا مسیر تاریخ را تغییر دهیم. پس از سالها اختلاف و درگیری، در طلوع خاورمیانه جدید هستیم.”

آقای ترامپ با اشاره به اینکه آنها با توافق نامه های انجام شده گام مهمی در جهت “آینده ای که در آن مردم با هر دین و مذهبی در صلح و رفاه زندگی خواهند کرد” برداشته اند، اظهار داشت که توافقات بین ۳ کشور فقط در ۱ ماه انجام شده است.

رئیس جمهور آمریكا با بیان اینكه سایر كشورها نیز با اسرائیل موافقت نامه صلح امضا خواهند كرد، گفت “این سه كشور سفیران متقابل را منصوب خواهند کرد و در بخشهای وسیعی از گردشگری، تجارت، بهداشت و امنیت  مشاركتهای قوی آغاز خواهند کرد.”

آقای ترامپ با بیان اینکه این سه کشور مورد بحث “دوست” هستند ، گفت: “توافق نامه ابراهیم درهای مسلمانان سراسر جهان را برای بازدید از اماکن مقدس در اسرائیل و عبادت مسالمت آمیز در مسجدالاقصی گشود.”

او با بیان اینکه توافقات صورت گرفته زمینه ساز صلح گسترده تر در منطقه خواهد بود، گفت: “این دروغ مبنی بر اینکه یهودیان و عرب ها دشمن هستند و مسجدالاقصی مورد حمله قرار گرفته است، نسل به نسل منتقل شده و منجر به گسترش رعب و وحشت در منطقه و سراسر جهان شده است. این توافق‌نامه‌ها به مردم منطقه کمک کرد تا از رویکردهای شکست خورده گذشته فرار کنند.”

ترامپ با یادآوری اینکه در چارچوب اولین سفر خود به خارج از کشور پس از روی کار آمدن با رهبران ۵۴ کشور عربی و مسلمان در عربستان سعودی دیدار کرد، گفت، در سخنرانی خود که آنجا داشته این کشورها را به اتحاد دعوت کرده است.

ترامپ پیش از این مراسم در دفتر بیضی با نتانیاهو دیدار کرد. ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ “کلید کاخ سفید” را به نتانیاهو هدیه دادند.

ترامپ با بیان اینکه ۵ یا ۶ کشور دیگر می توانند توافق نامه عادی سازی با اسرائیل را امضا کنند، از نام بردن از این کشورها خودداری کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا اعلام كرد كه اسرائیل و امارات در تاریخ ۱۳ آگوست و اسرائیل و بحرین در ۱۱ سپتامبر به توافق رسیده اند تا “عادی‌سازی روابط” را آغاز کنند.

پس از مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴، سومین کشور عربی که با اسرائیل به توافق عادی سازی رسید امارات و چهارمین کشور عربی بحرین بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا