جهانخاورمیانه

توافق روسیه و اوکراین درخصوص مبادله 200 گروگان

رئیس‌ جمهور ترکیه توافق مبادله 200 گروگان بین روسیه و اوکراین را گام بسیار مهمی ارزیابی کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که به منظور شرکت در هفتاد هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد در مصاحبه با شبکه (PBS) در پاسخ به این سوال اینکه “کدام طرف در جنگ روسیه و اوکراین برتری دارد” گفت: «در واقع، من به عنوان یک رهبر به دنبال موثرتر بودن روسیه یا اوکراین در این جنگ نیستم. تنها آرزوی ما این است که این جنگ به طور مسالمت‌آمیز به پایان برسد. این درخواست و توصیه من به جناب پوتین و زلنسکی است. جنگی که به مرگ مردم ختم شود برنده‌ای ندارد».

وی افزود: روسیه و اوکراین در خصوص مبادله 200 گروگان به توافق رسیدند. این تحول خوب و گام بسیار مهمی است.

اردوغان با تاکید به تلاش‌های ترکیه برای حل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین و روسیه گفت: با پوتین و زلنسکی در حال مذاکره هستیم. باید تلاش کنیم تا با هر دو رهبر مذاکره کرده و به نتیجه برسیم نه با قرار گرفتن در کنار یکی از آ‌ن‌ها.

وی با اشاره به عملکرد بسیار موفق ترکیه در زمینه کریدور غلات ابراز داشت: حدود 3 میلیون تن محصولات کشاورزی در چارچوب این توافق صادر شده، اکنون مرحله جدیدی پیش رو داریم، به ویژه باز شدن مسیر محصولات روسیه به جهان. آرزوی من ارسال محصولات به کشورهای توسعه نیافته یا فقیر است نه کشورهای توسعه یافته. اگر بتوانیم به این مهم دست یابیم، کشورهای فقیر و کم توسعه یافته کمی نفس راحت خواهند کشید.

اردوغان در خصوص روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: ما بخشی از جهان هستیم، نه شرق و نه غرب، اما اتحادیه اروپا 52 سال است که ما را سرکار گذاشته و متاسفانه هنوز ما را به عضویت در نیاورده است.

وی تصریح کرد: بسیار معنادار است که اتحادیه اروپا، ترکیه که از موقعیت قدرتمندی برخوردار است را با بهانه‌های مختلف کنار می‌گذارد، ممکن است ناگزیر مجبور شویم به دنبال فرصت‌های دیگر باشیم.

رئیس‌جمهور اردوغان در خصوص مسئله صادرات جنگنده اف-16 به ترکیه اذعان داشت: این بسیار اشتباه است که دو کشور دوست با رویکرد سیاسی، ترکیه را در مورد جنگنده اف-16 تحریم کنند؛ جناب بایدن در خصوص حل این مسئله به من قول دادند.

اردوغان تصریح کرد: اگر در خصوص جنگنده‌های اف-16 به نتیجه‌ای که از آمریکا می‌خواهیم نرسیم، چه خواهیم کرد؟ ما حتما راه‌حلی خواهیم یافت.

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص انتخابات سال 2023 در کشور گفت: ما در مورد پیروزی در انتخابات نگران نبوده و با زبان میدان‌ها آشنا هستیم. اعتماد مردم به ما ادامه دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند ما را عقب نگه دارد زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا