آذربایجان

توزیع‌ کتابهای‌ تورکی و لوازم تحریر در روستاهای محروم اردبیل

فعالین ملی آذربایجان در شهر اردبیل همزمان با دیگر شهرهای آزربایجان در راستای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری و در اعتراض به تک زبانی بودن سیستم آموزشی اقدام به پخش صدها جلد کتاب تورکی کودکانه و بسته های لوازم التحریر دانش آموزی شامل «دفتر، مداد، خودکار و…» بین کودکان روستاهای محروم اطراف شهر اردبیل نمودند.

فعالین ملی آزربایجانی حین پخش لوارم التحریر‌ و کتابهای تورکی که موضوع اکثر آنها داستانها‌ و‌ شعرهای کودکانه است اطلاعاتی در مورد فواید‌ آموزش به زبان مادری، فرهنگ آذربایجانی‌ و حقوق زبانی داده اند.

هر ساله همزمان با روز جهانی زبان مادری مصادف با تاریخ ۲اسفند در تقویم‌ ایران فعالین مدنی اردبیل و سایر شهرهای تورک نشین با توزیع کتاب، پخش تراکت های تبریک، توزیع شکلات، دیوارنویسی، گرافیتی، نصب بنر و اطلاع رسانی در صفحات مجازی لزوم تدریس به زبان‌ مادری را یادآور شده، خواستار اجرای اصول و مواد کنوانسیون ها و میثاق نامه های بین المللی حقوق زبانی توسط دولت ایران می گردند.

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است تا به اهمیت موضوع و لزوم تدریس به زبان مادری تاکید گردیده و دولت ها را متعهد به اجرای این اصل بدیهی انسانی نماید.

در ایران شهروندان تورک از بسیاری از حقوق فرهنگی اولیه خود مانند: «حق آموزش به زبان مادری»، «حق داشتن تلویزیون سراسری به زبان تورکی»، «حق داشتن روزنامه تورکی سراسری» و‌ «حق نامگذاری فرزندانشان‌ به اسمهای تورکی» محروم اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا