جهاندانش و فن آوری

شبکه اجتماعی دونالد ترامپ راه‌اندازی شد

شبکه اجتماعی دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا روز دوشنبه در فروشگاه مجازی اپل عرضه شد. آقای ترامپ با استفاده از این ابزار قصد دارد حامیان خود را در عرصه مجازی سازماندهی کند و با غول‌های فناوری دیجیتال از جمله توئیتر، یوتیوب و فیسبوک که حدود یک سال پیش حساب‌های کاربری او را مسدود کردند رقابت کند.

این ابزار ارتباطی با نام «شبکه اجتماعی حقیقت» برای تعداد محدودی از مشترکین که از قبل ثبت نام کرده بودند در فروشگاه مجازی اپل در دسترس قرار گرفت و سایر علاقمندان با ثبت نام در یک فهرست انتظار خواهند توانست طی ۱۰ روز آینده آن را دانلود کنند.

به محض راه‌اندازی این شبکه اجتماعی مشترکان بروز نقض فنی را گزارش دادند و برخی دیگر گفتند نمی‌توانند آن را باز کنند. از قرار معلوم دانلود کردن این ابزار ارتباطی از ماه آینده ممکن خواهد شد.

مراجعانی که قصد بازکردن این اپ را داشتند پیامی با این محتوا در صفحه اصلی مشاهده کرده‌اند:«به دلیل تقاضای گسترده شما را در فهرست انتظار قرار داده‌ایم

دونالد ترامپ امیدوار است میلیون‌ها نفر که از طریق شبکه‌های اجتماعی دیگر او را دنبال می‌کردند به این ابزار ارتباطی جدید روی بیاورند. بهای سهام «گروه رسانه‌ای و فناوری ترامپ» مالک این شبکه اجتماعی جدید، طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای شرکت اپل، روز دوشنبه «شبکه اجتماعی حقیقت» در میان اپ‌های رایگانی که فروشگاه مجازی این شرکت عرضه می‌کند از جمله یوتیوب و تیک تاک، پر مراجعه‌ترین مورد بوده است.

در پی حمله گروهی از هواداران خشونت‌طلب آقای ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال گذشته اکثر شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، فیسبوک و یوتیوب به دلیل سخنرانی او در تشویق به خشونت حساب رییس جمهوری سابق را مسدود کردند.

مسدود کردن حساب کاربری آقای ترامپ سئوالات جدی را در مورد آزادی بیان در عرصه مجازی مطرح کرده و طرفداران او شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال را به سانسور دیدگاه‌های آقای ترامپ و جناح محافظه‌کار متهم می‌کنند.

تعدادی از جمهوری‌خواهان در کنگره از جمله کوین مک کارتی، رهبر فراکسیون این حزب در مجلس نمایندگان و نهادهای سراسری این حزب به سرعت از راه‌اندازی این شبکه اجتماعی جدید برای جمع‌آوری کمک مالی در کارزار انتخابات میان دوره‌ای استفاده کردند.

آقای ترامپ امیدوار است با راه‌اندازی این شبکه اجتماعی جدید علاوه بر تماس با هوادارانش درآمد مالی چند صد میلیون دلاری نیز کسب کند. ولی تجربه نشان داده که شبکه‌های اجتماعی مشابهی نظیر «گتر» و «پارلر» که اخیرا با همین منظور راه‌اندازی شده‌اند به بلندگوی دیگری برای انتشار تفاسیر سیاسی دست راستی و محافظه‌کارانه بدل شده و دامنه نفوذ آنها از حامیان سرسخت این دیدگاه‌ها فراتر نرفته است.

علاوه بر این، شرکت رسانه‌ای آقای ترامپ با مشکلات مالی جدی روبرو استیک شرکت خصوصی و چندین سرمایه‌گذار وعده داده‌اند که بیش از یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری خواهند کرد ولی این در گرو تصویب نهادهای ناظر بر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی است.

مهم‌ترین برنامه مالی شرکت رسانه‌ای آقای ترامپ ادغام با یک شرکت خصوصی به نام «دیجیتال ورلد» است. دو طرف این معامله می‌گویند ارزش مالی شرکتی که در نتیجه ادغام شکل می‌گیرد حدود ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

ولی نهادهای ناظر بر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در آمریکا در حال تحقیق در مورد احتمال تخلف قانونی در مذاکرات مربوط به ادغام این دو شرکت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا