ایران

ثبت رکورد جدید در قیمت دلار آزاد در پی حمله ایران به اسرائیل

نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در پی حمله ایران به خاک اسرائیل جهشی بالای چهار درصدی نسبت به روز گذشته داشت و صبح روز یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، برای ساعتی از مرز ۷۰ هزار تومان نیز گذشت.

از زمان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در تاریخ ۱۳ فروردین و تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه این کشور، نرخ دلار نسبت به ریال ایران حدود ۱۵ درصد جهش داشته است.

نرخ دلار از صبح روز گذشته تا عصر در سایه افزایش هشدارها نسبت به «قریب‌الوقوع» بودن حمله ایران به اسرائیل، حدود ۱۴۰۰ تومان جهش داشت و بعد از عملی شدن این تهدیدها، دوباره ۳۷۵۰ تومان رشد کرد.

در لحظه تنظیم این خبر، قیمت دلار آمریکا در بازار ایران پس از عبور از ۷۰ هزار تومان فروکش کرده و به بالای ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

سقوط ارزش ریال از زمستان پارسال سرعت گرفته و طی چهار ماه گذشته ریال ایران بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است؛ اما طی دو هفته گذشته بر شتاب افت ارزش پول ملی ایران افزوده شده است.

قیمت دلار از مرز ۶۶ هزار تومان گذشت؛ رکورد تاریخی قیمت سکه

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی ایران بعد از مدت‌ها سکوت، اخیرا مدعی شد اقتصاد کشور کاری به نرخ ارز در بازار آزاد ندارد و تنها کالاهای «قاچاق» با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.

اظهارات او در حالی است که طی روزهای گذشته طیفی از گزارش‌ها درباره تبعات جهش نرخ ارز بر اقتصاد، تجارت و قیمت کالاها منتشر شده است؛ از ارتباط متوقف ماندن طرح مسکن‌سازی دولت تا جهش قیمت خودروهای مونتاژی، رکوردشکنی پیاپی قیمت انواع سکه و گرانی کالاها با نوسانات ارزی.

در همین زمینه رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی استان تهران، روز ۲۱ فروردین اعلام کرد: «در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش قیمت اقلام غذایی داشته‌ایم، خصوصا در حوزه حبوبات، مشکل ارزی باعث افزایش قیمت ۵۰ درصدی قیمت‌ها شده است.»

در حالی که ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی خود وعده حفظ ارزش ریال، مهار تورم و توقف استقراض دولت را داده بود، آمارهای رسمی خود بانک مرکزی نشان می‌دهد از زمستان آغاز به کار دولت سیزدهم استقراض دولت از بانک‌ها دو برابر شده، ریال ایران ۶۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت کالاها، خصوصا خوراکی‌ها ۲.۵ تا سه برابر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا