ایران

کارزار هماهنگ حامیان حکومت در انتشار اخبار جعلی پس از حمله به اسرائیل

رسانه‌ها و کاربران حامی جمهوری اسلامی در کارزاری هدفمند به استفاده از «اخبار جعلی» و انتشار اطلاعات نادرست درباره حمله شب گذشته ایران به اسرائیل روی آورده‌اند.

محورهای اصلی این کارزار ارائه تصویری پیروزمندانه از عملیات نظامی جمهوری اسلامی، رعب و وحشت مردم اسرائیل به دنبال حمله ایران و «حمایت‌های» بین‌المللی از این اقدام است.

برای نمونه ویدیویی که حساب‌ کاربری روزنامه‌ «ایران»، رسانه دولت جمهوری اسلامی، در شبکه اجتماعی ایکس با موضوع اصابت موشک‌های خیبر به پایگاه هوایی نقب اسرائیل منتشر کرد، در حقیقت به آتش‌سوزی چندماه پیش در آمریکا تعلق دارد.

این روزنامه در پستی دیگر از تعطیلی پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل بر اثر شدت تخریب‌ها خبر داد و نوشت: «پایگاه هوایی نواتیم از مدار کار خارج شد و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد. » این در حالی است که ارتش اسرائیل ویدیویی از فرود یک هواپیمای اف۳۵ در پایگاه نواتیم پس از حملات جمهوری اسلامی به نمایش گذاشت و ادامه فعالیت‌های این پایگاه را تایید کرد.

وبسایت فکت‌نامه هم اصالت ویدیوی منتشر شده در رسانه‌‌های اجتماعی روزنامه جام‌جم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی را رد کرد. این روزنامه با یک ویدیوی جعلی ادعا کرده بود که تصاویر مربوط به «اصابت‌های سنگین موشک‌های ایران و ناتوانی پدافند» اسرائیل است. فکت‌نامه نوشت که این ویدیو مربوط به حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در بندر سواستوپول در اوایل فروردین‌ماه سال جاری است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، حکومت ایران شب گذشته با ۱۸۵ پهپاد، ۱۱۰ موشک زمین به زمین و ۳۶ موشک کروز به اسرائیل حمله کرد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، خبر داد ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران از سوی سامانه‌های دفاعی اسرائیل و متحدان آن رهگیری و سرنگون شدند.

«حمایت‌های گسترده» بین‌المللی از حمله ایران از دیگر مواردی است که از سوی کاربران طرفدار جمهوری اسلامی تبلیغ و بازنشر می‌شود.

یکی از این کاربران نوشت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به ایالات متحده هشدار داده در صورتی که از واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران حمایت کند، مسکو نیز به نفع تهران وارد عمل خواهد شد، ادعایی که هیچ مدرک و سندی برای اثبات آن وجود ندارد و تاکنون در هیچ رسانه‌ای نیز منتشر نشده است.

‌هم‌زمان، ایرانیان بسیاری کارزار هماهنگ رسانه‌های رسمی و طرفداران حکومت در انتشار حجم بالایی از «خبرهای جعلی» و اطلاعات نادرست در فضای مجازی را مورد انتقاد قرار دادند.

یک کاربر منتقد حکومت نوشت هنگامی که سپاه پاسداران، روزنامه جام‌جم و خبرگزاری ایرنا به عنوان ارگان‌ها و رسانه‌های رسمی فیک نیوز پخش می‌کنند، دیگر نباید از کاربران حامی حکومت انتظاری جز این داشت.

کاربر منتقد دیگری هم به طعنه نوشت: «تو تلگرام که اسرائیل سقوط کرده! انتهای فیک‌ نیوز.»

برخی از کاربران منتقد جمهوری اسلامی گفتند یکی از روش‌های مورد استفاده حامیان حکومت برای تولید اخبار و اطلاعات نادرست، «مستند کردن» آن‌ها به رسانه و تحلیل‌گران غیرایرانی است.

به گفته برخی کاربران، بسیاری از موارد فیک نیوز در فضای مجازی با عباراتی همچون «یکی از تحلیل‌گران غربی در گفت‌وگو با …» یا «به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل» آغاز می‌شوند.

به نظر می‌رسد این کارزار هماهنگ که در روزهای اخیر شدت گرفته، تلاشی هدایت شده از سوی جمهوری اسلامی است که بحران‌ها و ناکامی‌های پیاپی در عرصه سیاست داخلی، اقتصاد و سیاست خارجی را با ارائه تصویری پیروزمندانه و قهرمانانه در فضای مجازی جبران کند.

پیش‌تر و در دی‌ماه ۱۳۹۸، کارزار مشابهی به دنبال حمله ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد عراق به راه افتاده بود.

این عملیات تلافی‌جویانه پس از حمله پهپادی آمریکا و کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در فرودگاه بغداد انجام گرفت.

رسانه‌ها و حامیان جمهوری اسلامی در آن مقطع زمانی از خسارات و تلفات فراوان نیروهای ایالات متحده خبر دادند اما پس از مدتی مشخص شد هیچ سرباز آمریکایی در این حمله کشته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا