آذربایجانایرانفرهنگ و هنر

ثبت ۷ اثر میراث ناملموس خوراک و غذاهای بومی آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت اخیرا در جلسه شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، ۷ اثر در فهرست ملی قرار گرفت.

حسن سپهرفر، با بیان این مطلب گفت این ۷ اثر شامل فن و شیوه «گلاب‌گیری با گستره آذربایجان‌غربی»، «کباب سنتی خوی»، غذای‌های سنتی «یارما شیله‌سی»، «اوماج آشی»، «اَیران‌آشی»، «دوشاب حالواسی» و «زنجفیل حالواسی» می‌باشد.

وی تصریح کرد: در این میان، مراسم «گلین چیخاردما»، مراسم «خیدیرنبی»، شیوه تهیه «قاوورما»، رسم «سفره سبز»، بازی سنتی «چلینگ آغاج» یا همان پله دسته، «ججیم توخوماق»، رسم برداشت گندم با نام«حاللالیق» به صورت منطقه‌ای، مابین استانهای آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل به صورت مشترک به ثبت رسیدند.

سپهرفر افزود: امروزه با رشد روز افزون غذاهای آماده و خیابانی و فست فودها که در بروز انواع بیماری‌ها و چاقی نقش اساسی داشته، توجه به خوراک‌های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می گیرد بلکه می‌‌تواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در استانی مانند آذربایجان‌غربی به لحاظ تنوع قومیتی و تفاوت‌های فرهنگی، تضمین کننده مقاصد گردشگری بوده و مخاطرات زیست‌ محیطی را نیز کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا