جهانسیاست

واکنش تورکیه به عملیات روسیه در شبه‌جزیره کریمه بر علیه تورکان تاتار

وزارت خارجه تورکیه روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹ با انتشار بیانیه‌ای به عملیات روسیه در شبه‌جزیره کریمه بر علیه تورکان تاتار واکنش نشان داد.

وزارت خارجه تورکیه روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما نگرانی خود را از حمله دیروز صبح به خانه های هم‌زبانان تورک تاتار کریمه‌مان در [شبه‌جزیره] کریمه و بازداشت آنها ابراز می‌داریم.”

در بیانیه وزارت خارجه تورکیه همچنین تاکید شده است: “ما خواستار پایان دادن به چنین اقداماتی علیه تاتارهای کریمه هستیم که صاحبان اصلی شبه جزیره کریمه هستند.  تورکیه كه الحاق غیرقانونی كریمه را به رسمیت نمی شناسد، همچنان در كنار تاتارهای كریمه خواهد ایستاد.”

طی دو روز گذشته، سرویس امنیت فدرال روسیه عملیاتی تحت عنوان «ضد تروریستی» را در بسیاری از مناطق اوکراین، از جمله شبه جزیره اشغال شده کریمه انجام داد.

بازداشت شدگان متهم به ارتباط با یک سازمان تروریستی هستند، اتهام بی اساسی که روسیه برای سرکوب تورکان تاتار در شبه‌جزیره کریمه از آن استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که پس از اشغال شبه جزیره کریمه، فعالیت مجلس ملی تاتار کریمه به عنوان “یک سازمان افراطی” از سوی روسیه اشغالگر ممنوع شد.

بنابراین، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تورک تاتار که با پارلمان ارتباط مستقیم دارند، با اتهام عضویت در سازمانهای افراطی روبرو شدند.

پس از اشغال، هزاران تاتار شبه جزیره را ترک کردند. خانواده ها، مساجد، مراکز فرهنگی و آموزشی تاتارهای کریمه به اتهام “عضویت در سازمان تروریستی” همچنان مورد آزار، شکنجه و بازداشت قرار می گیرند.

تنها در سال ۲۰۱۹، نیروهای امنیتی روسیه ۸۶ عملیات را در خانه های تاتارهای کریمه، مساجد و مدارس انجام دادند. در این حملات ۱۵۷ نفر بازداشت، ۱۹۴ نفر مورد بازجویی و ۳۳۵ نفر زندانی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا