ایرانجهانسیاست

جروزالم‌پست: تأسیسات سانتریفیوژ هسته‌ای کرج در حمله به شدت آسیب دیده است 

جروزالم پست نوشت، عملیات خرابکاری روز چهارشنبه علیه یکی از ساختمانهای سازمان انرژی اتمی ایران، علی رغم انکار ایران خسارت بزرگی به بار آورده است.

جروزالم پست در گزارشی با استناد به منابع خود نوشت، عملیات خرابکاری در روز چهارشنبه ۲ تیر علیه یکی از ساختمانهای سازمان انرژی اتمی ایران، علی رغم انکار ایران خسارت بزرگی به بار آورده است.

اگرچه ایران در طول روز ادعا کرده است که خرابکاری ناکام مانده و خسارتی به دنبال نداشته است، اما جروزالم‌پست مدعی است اسناد محکمی به این روزنامه  داده شده است که نشان از خسارت گسترده در ساختمان مورد حمله قرار گرفته دارد.

این رسانه اسرائیلی تاکید کرد که نمی‌تواند به طور مستقل اسناد مرتبط با این عملیات را تایید کند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی و یک ایرانی آگاه از این حمله صبح روز پنجشنبه ۳ تیر به نیویورک تایمز گفت که این حمله یکی از مراکز اصلی تولید سانتریفیوژها در ایران معروف به شرکت فناوری ایران سانتریفیوژ (TESA) را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، شرکت فناوری ایران سانتریفیوژ در لیست اهدافی بود که سال گذشته توسط اسرائیل به دولت ترامپ ارائه شد.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چگونه حمله انجام شده است.

نورنیوز، رسانه شورای عالی امنیت ملی مدعی شد، بامداد روز چهارشنبه ۲ تیر اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خنثی شد.

همچنین بخوانید: رسانه‌های حکومتی: «اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی خنثی شد»

خبرگزاری مهر اما گزارش داد که از کواد کوپتر در تلاش برای خرابکاری ساختمانی متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران استفاده شده، اما سرنگون شده است.

در اوایل روز، خبرگزاری ایران ایلنا گزارش داد که یک حمله پهپادی مجموعه صنایع دارویی برکت در کرج که در حال تولید واکسن ویروس کرونا است را هدف قرار داده است، اما متعاقباً گزارش را از وب سایت خود حذف کرد.

فاطمه مهدیانی، سردبیر ایلنا، در توئیتر خود نوشت که این گزارش پس از تماس یک نهاد امنیتی با این خبرگزاری حذف شده و به آنها اطلاع داده است که هدف ساختمان انرژی اتمی واقع در مجتمع برکت بوده و خسارتی به آن وارد نشده است.

یک فرد آگاه به حمله به نیویورک‌تایمز گفت که این حمله توسط یک کوادکوپتر انجام شده است که به نظر می رسد از داخل ایران، نه چندان دور از محل هدف استفاده شده است.

ایران در حالی مدعی است که حمله روز چهارشنبه خساراتی به بار نیاورده که دردو حمله به تاسیسات اتمی نطنز نیز مقامات ایران در ابتدا سعی در دروغ گفتن کرده بودند.

در هر دو مورد، مقامات ایرانی در ابتدا ادعا کردند که خسارت جزئی بوده و یک حادثه معمولی بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا