آذربایجانسیاست

جزئیات ترفند بی‌نظیر ارتش آذربایجان علیه نیروهای ارمنستان در جنگ قره‌باغ 

جزئیات یک ترفند منحصر به فرد که ارتش آذربایجان در طول جنگ ۴۴ روزه برای شناسایی مواضع سامانه های پدافند هوایی ارمنستان به کار برد، اعلام شد.

برخی از جزئیات یک ترفند منحصر به فرد که ارتش آذربایجان در طول جنگ ۴۴ روزه برای شناسایی مواضع سامانه های پدافند هوایی ارمنستان به کار برد، اعلام شد.

ترفند مورد بحث، در مورد استفاده از تعداد زیادی هواپیمای غیرنظامی تک موتوره و از رده خارج آن-۲ دوران شوروی (معروف به “کوکروزنیک”) به عنوان یک هدف هوایی فریبنده برای نیروهای پدافند هوایی ارمنستان است. در سایه این ترفند، در اولین روز عملیات نظامی، بیش از ۴۰ درصد از سیستم های پدافند هوایی ارمنستان توسط آذربایجان منهدم شد. این موضوع را بعداً سامول بابایان به اصطلاح “دبیر شورای امنیت آرتساخ” اعتراف کرد.

آن-۲ ها به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفتند و نیروهای پدافند هوایی ارمنستان آنها را به عنوان جنگنده های واقعی “شناسایی” و رادارهای ندافندی را فعال کردند که در نتیجه آن سیستم های موشکی ضد هوایی اوسا-ام به سمت آنها شلیک کرده و مواضع خود را فاش کردند. پس از آن پهپادهای تهاجمی و توپخانه ارتش آذربایجان سیستم های دفاع موشکی ارمنستان را منهدم کردند.

در ابتدا، فرض بر این بود که کوکروزنیک ها (آن-۲) عموماً مانند هواپیماهای بدون سرنشین بلند می شوند و با یک سیستم خلبان خودکار مخصوص به سمت اهداف پرواز می کنند. با این حال، مشخص شد که آنها توسط خلبانان به پرواز در آمده و سپس با پریدن به وسیله چتر نجات، هواپیماها را در حالت خلبان خودکار به سمت اهداف هدایت کرده‌اند. این هواپیماها در عین حال مملو از مواد منفجره و سوخت بودند به طوری که در صورت مورد اصابت قرار نگرفتن توسط پدافند ارمنستان، در قالب پهپادهای انتحاری به هدف اصابت کرده و منفجر می شدند.

افسران عالی رتبه ارتش آذربایجان در این مورد در مستند “قهرمانان نامرئی” که در تلویزیون اجتماعی آذربایجان منتشر شد صحبت کردند. یکی از افسران می گوید که در اولین روز عملیات نظامی، (۲۷ سپتامبر)، ۲۰ فروند هواپیمای آن-۲ در جهت اصلی حمله ارتش آذربایجان به پرواز در آمدند که در نتیجه آن مواضع پدافند هوایی اوسا-ام ارمنستان شناسایی شدند.

طبق گفته یک افسر ارشد ارتش آذربایجان، مقدمات تبدیل آن-۲ها به هواپیماهای بدون سرنشین و استفاده از آنها برای این منظور در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و به صورت کاملا محرمانه انجام شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا