آذربایجاناقتصادجهان

وزرای آذربایجان و ترکیه جزئیات توافق جدید گاز بین دو کشور را اعلام کردند

وزرای انرژی آذربایجان و ترکیه درباره توافقنامه گاز بین دو کشور که چند روز پیش تمدید شد اما جزئیات آن فاش نشد، صحبت کردند.

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به خبرنگاران گفت که توافق تجاری با جمهوری آذربایجان در مورد ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دیگر برای انتقال از طریق خط لوله گاز باکو-تفلیس-ارزروم که تا پایان سال ۲۰۲۴ لازم الاجرا خواهد بود، به امضا رسیده است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که با توجه به افزایش تقاضای گاز در آستانه زمستان پیش‌رو، نتایج مثبتی در مذاکرات با تامین کنندگان به دست آمده است.

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان نیز روز گذشته در حاشیه مجمع بین المللی هفته انرژی روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت که توافق جدیدی با ترکیه در زمینه تامین گاز از میدان شاه دنیز -۱ امضا شده است.

بر اساس توافق جدید، ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز اضافی از این میدان در سال ۲۰۲۳ به ترکیه و ۳.۵ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۴ به ترکیه منتقل می شود.

سال آینده، شاه دنیز -۲ دست‌کم ۶ میلیارد متر مکعب گاز و ۳.۵ میلیارد متر مکعب دیگر یک سال بعد بر اساس قرارداد جدید به ترکیه تأمین می کند. وی گفت: “ما با تأمین ۳.۵ میلیارد متر مکعب گاز اضافی در مرحله اول در سال ۲۰۲۳ توافق کرده ایم.”

شهبازوف گفت که توافق بر سر عرضه گاز اضافی به ترکیه به صورت شفاهی انجام شده و هنوز توافق تجاری امضا نشده است.

قیمت گاز فروخته شده آذربایجان به ترکیه و سایر جزئیات مشخص نیست. لازم به ذکر است که قیمت گاز طبیعی در اروپا افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

در آوریل سال جاری، قرارداد ۲۰ ساله برای تامین گاز از میدان شاه دنیز -۱ به ترکیه به پایان رسید.

بر اساس این توافق، آذربایجان سالانه ۶.۶ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم به ترکیه فروخت.

حجم گازی که از میدان شاه دنیز -۲ به ترکیه فروخته می شود ۶ میلیارد متر مکعب است. ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز اضافی از این میدان نیز از طریق ترکیه به اروپا منتقل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا