خاورمیانه

جنگ اوکراین؛ نخست وزیر اسرائیل در مسکو با پوتین دیدار کرد

بنت بعد از این دیدار با رهبران اوکراین و فرانسه نیز صحبت کرد و برای دیدار با صدراعظم آلمان رهسپار برلین شد. سفر بنت به مسکو روز شنبه ۱۴ اسفند انجام شد و دیدار او با پوتین حدود سه ساعت طول کشید.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در جریان سفری اعلام‌نشده به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار و درباره جنگ اوکراین و همچنین توافق هسته‌ای با ایران با او گفت‌وگو کرد.

بنت بعد از این دیدار با رهبران اوکراین و فرانسه نیز صحبت کرد و برای دیدار با صدراعظم آلمان رهسپار برلین شد.

سفر بنت به مسکو روز شنبه ۱۴ اسفند انجام شد و دیدار او با پوتین حدود سه ساعت طول کشید.

به گفته دفتر نخست وزیری اسرائیل، کاخ سفید از پیش در جریان این سفر قرار گرفته بود. همچنین به نوشته برخی رسانه‌های اسرائیلی، ولودمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین نیز پیش از سفر بنت در جریان آن قرار گرفت.

اندکی بعد، زلنسکی در توییترش نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار با پوتین با او تماس گرفته و مذاکرات ادامه خواهد داشت.

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت در دیدار سه ساعته رهبران اسرائیل و روسیه، بنت به موضوع یهودیان پرشمار گیر افتاده در این جنگ در اوکراین اشاره کرد.

بنت را در سفر به مسکو ایال خولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و همچنین زیو الکین، وزیر مسکن اسرائیل که زاده اوکراین است، همراهی می‌کردند. زیو الکین در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به عنوان مترجم در گفت‌وگوهای او با پوتین حضور داشت.

سفر نفتالی بنت که یک یهودی مذهبی است در روز شنبه و به رغم ممنوعیت دینی آن انجام شد. با این حال سخنگوی بنت تاکید کرد بر اساس آموزه‌های یهودیت می‌توان با هدف نجات زندگی انسان‌ها محدودیت‌های شنبه را نادیده گرفت.

بنت پیش از ترک مسکو تلفنی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، نیز گفت‌وگو کرد.

بنابر اعلام کاخ الیزه، رهبران دو کشور به تماس‌های خود «با هدف دستیابی به آتش‌بس» ادامه خواهند داد و با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، نیز هماهنگی صورت می‌گیرد.

میانجیگری اسرائیل در موضوع حمله روسیه به اوکراین به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، صورت می‌گیرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت اسرائیل، در روزهای آتی تیم‌هایی پزشکی از این کشور به اوکراین اعزام می‌شوند تا بیمارستانی در محل برای رسیدگی پزشکی به آوارگان برپا کنند.

اسرائیل حمله روسیه به اوکراین را محکوم و با کی‌یف ابراز همبستگی کرده اما تاکید کرده است تماس با مسکو را با امید به کاستن از بحران حفظ می‌کند.

به گزارش رویترز، بنت و پوتین در دیدار سه ساعته خود همچنین به موضوع گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام نیز اشاره کردند.

در حالی که در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره مرحله پایانی گفت‌وگوهای وین و «نزدیک بودن توافق» منتشر شده بود، روز شنبه وزیر خارجه روسیه تحریم‌‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله‌اش به اوکراین را سدی مقابل احیای برجام خواند و در یک گروکشی آشکار، از آمریکا ضمانت کتبی خواست تا این تحریم‌ها به همکاری این کشور با ایران لطمه وارد نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا