جهان

رییس‌جمهوری اوکراین خطاب به کنگره آمریکا: به منطقه پرواز ممنوع نیاز فوری داریم

او ضمن قدردانی از کمک‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو به اوکراین، خواستار کمک‌های بیشتر از جمله هواپیما، پهپاد و موشک‌های ضد‌هوایی استینگر شد.

ولودیمیر زلنسکی در نشستی با اعضای کنگره آمریکا از طریق نرم‌افزار زوم گفت که اوکراین به کمک فوری ایالات متحده از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور نیاز دارد.

او ضمن قدردانی از کمک‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو به اوکراین، خواستار کمک‌های بیشتر از جمله هواپیما، پهپاد و موشک‌های ضد‌هوایی استینگر شد.

زلنسکی در این نشست مجازی با بیش از ۳۰۰ عضو سنا و مجلس نمایندگان آمریکا گفت ممکن است این آخرین باری باشد که آنها او را زنده می‌بینند.

رییس‌جمهوری اوکراین از اعضای کنگره خواست واردات نفت روسیه را ممنوع کنند و بر کشورهای شرق اروپا برای تصویب انتقال هواپیما به اوکراین فشار بیشتری بیاورند.

زلنسکی با اشاره به وجود ۱۵ نیروگاه اتمی در اوکراین هشدار داد ادامه جنگ ممکن است به یک «فاجعه هسته‌ای» برای کل قاره اروپا منجر شود.

او هشدار داد اگر آمریکا و ناتو اقدام‌های بیشتری در پیش نگیرند، وضعیت کنونی به مشکل اروپا تبدیل خواهد شد.

زلنسکی همچنین در تماسی ۳۰ دقیقه‌ای با جو بایدن آخرین تحولات جنگ اوکراین را بررسی کردند.

بایدن در این تماس به زلنسکی گفت در حال همکاری نزدیک با کنگره برای تامین بودجه بیشتر برای اوکراین است.

زلنسکی همچنین از تماس با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس و ثروتمندترین فرد جهان، خبر داد و گفت و قرار است اوکراین پایانه‌های بیشتری از ماهواره اینترنتی استارلینک دریافت کند.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، گفت: انتظار داریم طی روزهای آینده اقدامات جدیدی علیه روسیه، از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر و ارسال تسلیحات جدید برای اوکراین، اجرایی شود.

در همین حال فشارهای بین‌المللی بر روسیه و انزوای اقتصادی مسکو به دلیل حمله به اوکراین ادامه دارد.

شرکت‌های مسترکارد و ویزا از تعلیق تراکنش‌های مالی در روسیه و قطع ارائه خدمات به این کشور خبر داند.

در پی اعلام این خبر، کاخ سفید از اقدام ویزاکارت و مسترکارت برای تعلیق خدمات در روسیه استقبال کرد.

شرکت ایتالیایی «پرادا»، تولیدکننده البسه و کیف و کفش لوکس، نیز اعلام کرد فروش در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

شرکت نفت و گاز «او‌ ام‌ وی» اتریش نیز اعلام کرد سرمایه‌گذاری در روسیه را متوقف خواهد کرد.

در همین حال، نیویورک‌تایمز گزارش داد در حالی که غول‌های فناوری مانند اپل و برندهای لوکس مانند ارمس به سرعت به توقف فعالیت در روسیه پرداختند، فست‌فود زنجیره‌ای مک‌دونالد همچنان باقی‌ مانده و سکوت کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا