اقتصادجهانمحیط زیست

جهان به دلیل پاندمی کووید-۱۹ «قحطی تاریخی» را تجربه خواهد کرد

سازمان ملل می گوید جهان به خاطر پاندمی ویروس کرونا (کووید-۱۹) در معرض خطر قحطی «در ابعاد تاریخی» قرار دارد. دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی)، گفت که برای پرهیز از فاجعه باید فورا دست به کار شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سازمان در گزارشی تخمین می زند که شمار کسانی که از گرسنگی رنج می برند ممکن است از ۱۳۵ میلیون نفر به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر افزایش یابد.

«برنامه جهانی غذا» می گوید جمعیت ۱۰ کشوری که جنگ زده، یا دچار بحران اقتصادی و تبعات تغییرات اقلیمی هستند بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

چهارمین گزارش سالانه جهانی درباره بحران آذوقه به خصوص وضعیت در یمن، جمهوری دمکراتیک کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، نیجریه و هائیتی را شکننده می داند.

براساس این گزارش در سودان جنوبی ۶۱ درصد جمعیت سال پیش دستخوش بحران غذایی بود.

حتی پیش از اپیدمی جاری، بخش هایی از شرق آفریقا و جنوب آسیا به دلیل خشکسالی و بدترین هجوم ملخ ها در چند دهه اخیر با کمبود شدید مواد غذایی روبرو بودند.

آقای بیزلی در سخنانی از طریق تماس ویدئویی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که جهان باید «عاقلانه و به سرعت وارد عمل شود.»

او گفت: «ممکن است ظرف فقط چند ماه با چندین قحطی در ابعاد تاریخی روبرو شویم. واقعیت است که وقت با ما یار نیست.»

او همچنین گفت: «به باور من با تخصص و شراکتی که داریم، می توانیم تیم ها و برنامه های لازم را بچینیم تا مطمئن شویم اپیدمی جهانی کووید-۱۹ به یک بحران غذایی و فاجعه انسانی بدل نشود.»

رئیس برنامه جهانی غذا که به تازگی پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته گفت که بشر با بحرانی که از زمان جنگ جهانی دوم سابقه ندارد روبروست.

او همچنین در مصاحبه ای ابراز واهمه کرد که اگر سازمان ملل موفق به تهیه بودجه و آذوقه بیشتری نشود ۳۰ میلیون نفر یا بیشتر ظرف چند ماه جان خود را از دست بدهند. اما مشکل این است که کشورهای اهداکننده خود به دلیل اپیدمی با تقبل هزینه های گزاف مالی روبرو هستند.

آقای بیزلی می گوید کسی به او نگفته کشورش به آسیب پذیرترین ها پشت خواهد کرد، اما اذعان کرد که کشورها ابتدا باید به نیازهای داخلی خود رسیدگی کنند.

او هشدار داد: «به نحوی از انحا جهان این هزینه را پرداخت خواهد کرد» بنابراین به گفته او بهتر است جهانیان با تکیه بر فاکت ها، نه ترس، با هم همکاری کنند.

برنامه جهانی غذا پیشتر در ماه جاری گفت که به زودی کمک به بخش هایی از یمن که تحت کنترل شورشیان حوثی است را به دلیل بحران بودجه قطع خواهد کرد.

او گفت برخی اهداکنندگان آن را به خاطر نگرانی از سد شدن راه کمک ها از سوی نیروهای حوثی قطع کرده اند.

این برنامه ماهانه به بیش از ۱۲ میلیون یمنی غذا می رساند که ۸۰ درصد آنها در نواحی تحت کنترل حوثی ها زندگی می کنند.

یمن پیشتر در ماه جاری اولین مورد ابتلا به این ویروس را گزارش کرد و سازمان های امدادرسانی اخطار می دهند که بیماری می تواند فورا کمر نظام ضعیف بهداشتی این کشور را خم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا