سلامتی و زندگی

جهش چشمگیر آمار جهانی ابتلا به کرونا در پی شیوع سویه اومیکرون

آمارهای جهانی از جهش چشمگیر در ابتلای روزانه به ویروس کرونا به‌دنبال شیوع سویه جدید اومیکرون خبر می‌دهد، امری که کشورها را به اتخاذ تدابیری برای مهار بیماری وادار کرده است.

فرانسه روز جمعه ۳ دی‌ماه رکورد ابتلای روزانه ۱۰۰ هزار نفر به کرونا را ثبت کرد؛ در حالی که ایتالیا نیز با ثبت نزدیک به ۵۵ هزار مبتلای جدید، برای سومین روز متوالی به رکورد جدیدی رسید.

روز شنبه تا لحظه تنظیم این گزارش نزدیک ۱۰۵ هزار مورد جدید ابتلای به ویروس کرونا در فرانسه ثبت شد. موارد ابتلای روزانه در ایتالیا نیز طی چند روز گذشته دو برابر شده است.

همچنین در بریتانیا شمار مبتلایان روزانه به کرونا به سرعت جهش یافته و برای دومین روز متوالی رکورد زده به‌طوری که روز جمعه به بالای ۱۲۲ هزار نفر رسید. در آمریکا نیز این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار نفر در روز رسیده است.

سرعت شیوع سویه جدید کرونا به مراتب بیشتر از سویه‌های قبلی است؛ اگرچه آمارها و مطالعات نشان می‌دهد درصد بستری شدن یا مرگ و میر ناشی از آن کمتر از سویه‌های قبلی باشد.

در میان کشورهای همسایه ایران، وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده است که سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش است و هم‌اکنون ۱۰ درصد از موارد ابتلای جدید در این کشور مربوط به سویه اومیکرون است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است در حالی که سویه اومیکرون برای اولین بار در ماه نوامبر به آمریکا رسید، اما هم‌اکنون سه چهارم موارد ابتلای جدید در این کشور از نوع اومیکرون است.

پرتغال نیز اعلام کرده که اومیکرون به سویه غالب در این کشور تبدیل شده است.

طی دو روز گذشته نیز موارد جدید ابتلای جهانی به کرونا رکورد زده و حتی روز پنج‌شنبه این رقم به نزدیک یک میلیون نفر رسید.

در این میان، مقامات ایران طی روزهای گذشته از موارد جدید ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور خبر داده و دراین‌باره هشدار داده‌اند.

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک روز شنبه اعلام کرد به دلیل محدودیت‌های کرونایی از چهارم دی به مدت ۱۵ روز ورود گردشگر از کشورهای هم‌مرز به ایران ممنوع شده است.

طی روزهای گذشته کشورهای زیادی در جهان، از آمریکا تا اروپا و هند اقدام به ارائه دوز سوم واکسن کرونا به شهروندانشان کرده و حتی اسرائیل در حال بررسی برنامه تزریق دوز چهارم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال است.

آمریکا، ژاپن و اسرائیل همچنین قرص‌های ضد کرونای داروسازی «مرک» و شرکت «فایزر» را برای مقابله با سویه جدید کرونا تایید کرده‌اند.

چین اقدام به قرنطینه شهر ۱۳ میلیون نفری شی‌آن کرده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز محدودیت‌های اجتماعی را افزایش داده و جشن عید کریسمس را لغو کرده‌اند.

روز شنبه، ۴ دی‌ماه تنها در آمریکا ۹۰۰ پرواز به خاطر شیوع کرونا لغو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا