ایران

جواد ظریف خواستار تشکیل «ائتلاف تازه ای علیه تروریسم» شد

وزیر خارجه ایران معتقد است که باید ائتلاف جدیدی علیه داعش ایجاد شود. چون از نظر او ائتلاف کنونی «اعتباری ندارد». ظریف افزود: آمریکا نیز ابتدا باید ثابت کند که اصولا قصدی برای مبارزه با داعش دارد و پس از آن در این ائتلاف جدید حضور داشته باشد.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، در پنجمین دوره اجلاس گفتگو‌های «رایسینا» در دهلی نو گفت که میلیون‌ها نفر که در ایران و کشور‌های مختلف برای گرامیداشت یاد «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» به خیابان‌ها آمدند به اختیار خود شرکت کردند و کسی آن‌ها را مجبور نکرد.

 

 

ظریف افزود: فقط در ۴۳۰ نقطه هند برای او عزاداری کردند و یادش را گرامی داشتند.

 

او همچنین درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت که آمریکا باید درباره منطقه ما دوباره فکر کند و به اشتباهات خود نیافزاید.

 

طریف درباره عملیات پهپادی ایالات متحده به دستور دونالد ترامپ که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران شد، گفت که آمریکا ژنرال سلیمانی را دوست نداشت، اما او تنها فرد قدرتمندی بود که علیه داعش فعالیت کرد. دو نفر از ترور سلیمانی جشن گرفتند ترامپ و داعش.

 

بنا به ادعای وزیر خارجه ایران، ایالات متحده آمریکا با کشتن قاسم سلیمانی در بغداد حاکمیت ملی عراق را نقض کرد. ظریف در ادامه اضافه کرد: «آمریکا در حالی سردار سلیمانی را تروریست می‌داند که میلیون‌ها نفر در کشور‌های مختلف در مراسم گرامیداشت او شرکت کردند.»

 

وزیر خارجه ایران درباره حملات موشکی ایران به پایگاه های نیروهای ائتلاف جهانی مبارزه با داعش نیز گفت که پیش از حملات موشکی و از طریق سوئیس به آمریکا پیامی فرستادیم.

 

ظریف در ادامه داد: «این اقدام ایران بر اساس مقررات سازمان ملل دفاع از خود بوده است. آمریکا سردار سلیمانی را به راه اندازی حمله علیه سفارت آمریکا متهم کرد بدون هیچ مدرکی. ترامپ گفته هفت ماه قبل طرح ترور سلیمانی را طراحی کرده بودند. اما سلیمانی به عراق رفت تا یک پیام دیپلماتیک را منتقل کند. او به عراق رفت تا عراقی‌ها را که از به قتل رسیدن اعضای الحشد الشعبی توسط آمریکا خشمگین بودند آرام کند».

 

ظریف در ادامه سخنان خود گفت که نیاز داریم که ائتلاف جدیدی علیه داعش ایجاد کنیم، چرا که ائتلاف کنونی «اعتباری ندارد»، چون از پایگاه‌های خود در عراق علیه عناصر اصلی مقابله با داعش استفاده کرده است، آمریکا هم باید ابتدا ثابت کند که اصولا قصدی برای مبارزه با داعش دارد که در این ائتلاف جدید حضور داشته باشد.

 

ظریف گفت: «ما هیچ علاقه‌ای به مذاکره با آمریکا نداریم. یکبار تجربه کردیم و هنوز در حال ضربه خوردن از آن هستیم. من با جان کری مذاکره نکردم او با جواد ظریف مذاکره نکرد؛ ایران و آمریکا مذاکره کردند، تعهد دولت آمریکا بود. الان با ذوق زدگی صحبت از “توافق ترامپ” می‌کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ۱۰ ماه هم طول نکشد؟! یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟».

 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی گفته بود: اگر قرار است ما [برجام] را با چیزی جایگزین کنیم، بیایید آن را با یک «توافق ترامپ» جایگزین کنیم.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به گفت‌وگوی بوریس جانسون در صفحه توییترش نوشت: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اظهار کرد که‌ « ما باید توافق[هسته‌ای]ایران را با توافق ترامپ جایگزین کنیم». من موافقم!

 

جواد ظریف در ادامه سخنان خود مدعی شد که حفظ برجام به اقدامات اروپا وابسته است.

 

او افزود: خوبی برجام این است که برپایه بی‌اعتمادی حاصل شد! ما مکانیزم‌هایی را داریم که در صورت نقض مفاد برجام فعال می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا