آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

حمایت از آزادسازی قره‌باغ؛ احضار بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل به دادسرا

طی ابلاغیه‌ای که امروز چهارشنبه ۱ اردیبهشت از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) به ۱۲ تن از فعالین آذربایجانی بازداشت شده در پارک جیرال اردبیل ارسال شده، از آنها خواسته شده تا ظرف ۵ روز آتی در شعبه دهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل حاضر شوند.

بر اساس این ابلاغیه از آقایان حسین بالاخانی عیسی‌لو، مصطفی پروین جدا، مرتضی پروین جدا، مجتبی پروین جدا، حامد حیدری باریس، محمد جولانی اوجاق، پرویز سیابی گرجان، سبحان بخشی، مهدی هوشمند، بهمن خیرجو، عسگر اکبرزاده خضرآبادی و سجاد جولانی اوجاق خواسته شده تا جهت ارائه آخرین دفاع در شعبه دهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل حاضر شوند.

اتهام مطروحه علیه این فعالین در ابلاغیه ارسالی: «مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال»، «مشارکت در ایراد صدمه بدنی عمدی به خود»، «توهین و تمرد نسبت به مأموران انتظامی حین انجام وظیفه»، «توهین به مقام رهبری» و «مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» عنوان شده است.

در جریان بازداشت این فعالین در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۹، در ‌پارک جیرال شهر اردبیل، در جریان عملیات ارتش آذربایجان در آزادسازی سرزمین‌های خود از اشغال نیروهای مسلح ارمنستان، گزارشهایی مبنی بر ضرب و شتم آنها حین بازداشت منتشر شد.

در تصاویری منتشر شده، چهره سجاد جولانی، نوازنده ساز بر اثر ضرب و شتم خونین شده و قسمت هایی از بدن پرویز سیابی گرجانی، از فعالین پیشکسوت آذربایجانی کبود شده بود.

علی‌رغم محرز بودن اعمال خشونت شدید علیه این فعالین مدنی و به طبع آن برانگیخته شدن خشم عمومی، مدعی العموم شهرستان بجای تعقیب کیفری نیروهای امنیتی و انتظامی بدلیل اعمال این خشونت، با طرح اتهام های همچون تمرد و ضرب و شتم مامورین انتظامی به فرافکنی و مخدوش نمودن صورت مسئله پرداخته اند.

بازداشت خشونت آمیز توأم با برخورد غیر قانونی ارگانهای امنیتی و قضایی، انتقاد شدید مردم و محافل حقوق بشری را در پی داشته بود که سازمان عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان وقایع مرتبط با حمایت از آزادسازی قره‌باغ شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا