جهانخاورمیانه

حمله حماس به اسرائیل؛ تاکنون ۳۵۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر گروگان گرفته شده‌اند

حمله راکتی و زمینی حماس به اسرائیل تاکنون دست‌کم ۳۵۰ کشته بر جای گذاشته است. سفارت اسرائیل در آمریکا اعلام کرده که دستکم ۱۰۰ شهروند نظامی و غیرنظامی اسرائیلی از سوی حماس به گروگان گرفته شده‌اند. ارتش اسرائیل نیز می‌گوید شبه‌نظامیان فلسطینی هنوز داخل مرزهای این کشورند.

از سوی دیگر، جروزلم پست گزارش داد طبق یک گزارش غیررسمی، در حال حاضر ۷۵۰ اسرائیلی مفقودالاثر هستند.

ارتش اسرائیل نیز نام‌ها و تصاویر ۲۶ سرباز این کشور را که در درگیری‌های یک روز گذشته با شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شده‌اند، منتشر کرد.

وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرده از آغاز حمله اسرائیل به غزه تاکنون ۳۱۳ فلسطینی کشته و نزدیک به دو هزار نفر مجروح شده‌اند.

در ادامه درگیری‌ها، بامداد یک‌شنبه ارتش اسرائیل از حمله دوباره به مواضع حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه خبر داد.ارتش اسرائیل اعلام کرد در این حمله، دو شعبه بانک که فعالیت‌های مالی گروه‌های تروریستی را انجام می‌دادند، یک مجتمع تولید سلاح‌های نیروی هوایی گروه جهاد اسلامی، یک ساختمان محل دفترهای گروه‌های تروریستی و یک انبار اسلحه را منهدم کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین از حمله به ۱۰ زیرساخت عملیاتی حماس در غزه، از جمله یکی از مراکز فرماندهی اطلاعاتی این گروه و یک ساختمان نظامی نیروی هوایی آن خبر داد.

ارتش اسرائیل همچنین گفت شبه‌نظامیان فلسطینی هنوز داخل مرزهای ما هستند و ما هنوز تا اعلام حذف آنها فاصله داریم.

از سوی دیگر، العربیه گزارش داد نیروی دریایی اسرائیل در حال حمله توپخانه‌ای به نواحی غربی و شمال غربی نوار غزه است.

 

در همین حال، در پی حمله زمینی نیروهای حماس به شهرهای اسرائیل، شبکه کان گزارش داد نیروهای اسرائیل یک تروریست را که در خانه‌ای در شهر اوفاکیم در جنوب اسرائیل موضع گرفته و دو اسرائیلی را گروگان گرفته بود، کشتند. هر دو گروگان در این عملیات آزاد شدند.

ارتش همچنین اسرائیل از شناسایی و «خنثی‌سازی» هفت شبه‌نظامی حماس در سواحل زیکیم در نزدیکی مرز غزه خبر داد و گفت از حمله آنها به شهرک‌های اسرائیلی جلوگیری کرده است

به گزارش کان نیوز، نیروهای اسرائیل پیش‌تر نیز در شهرک بئیری در نزدیکی مرز غزه، ۴۸ شهروند گروگان این کشور را آزاد کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تازه‌ترین اظهاراتش گفت: «کابینه امنیتی تصمیماتی را برای از بین بردن توان نظامی و دولتی حماس و جهاد اسلامی اتخاذ کرد.» او افزود: «در حال آغاز یک جنگ طولانی و دشوار هستیم.»

او پیشتر خطاب به حماس گفته بود اسرائیل به هرجایی که حماس مخفی است، می‌رسد. او مردم غزه خواست مکان‌هایی را که اعضای حماس مخفی شده‌اند را ترک کنند.

نتانیاهو افزود: «انتقام بزرگی برای این روز سیاه خواهیم گرفت»، و در ادامه اعلام کرد حماس زنان، کودکان و افراد مسن را به قتل رسانده است.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن در تماسی تلفنی با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، از او خواسته اقداماتی در مسیر بازگشت آرامش و ثبات در کرانه باختری انجام شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم در گفت‌وگویی با بلینکن به او گفت که کشورش هدف قرار دادن غیرنظامیان غیرمسلح را «به هر صورتی» رد می‌کند. او همچنین خواستار «تلاش‌های هماهنگ برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از خشونت بیشتر» شد.

بعد از سخنان نتانیاهو و در بامداد یکشنبه سخنگوي ارتش اسرائيل گفت اوضاع در اسرائيل هنوز تحت كنترل كامل نيست. او اضافه کرد نبرد در جنوب اسرائیل همچنان ادامه دارد و تروریست‌های حماس هنوز داخل اسرائیل هستند.

این سخنگوی همچنین در یک نشست خبری اعلام کرد تعداد بالای افراد غیرنظامی و نظامی که توسط حماس در حمله غافلگیرانه روز شنبه به اسرائیل در نزدیکی غزه گروگان گرفته شده‌اند، آینده جنگ و آنچه اسرائیل علیه حماس انجام خواهد داد را رقم خواهد زد.

نخست‌وزیر اسرائیل صبح روز شنبه ۱۵ مهر، در روزی که برخی رسانه‌های اسرائیلی آن را «شنبه سیاه اسرائیل» نامیدند، در پیامی ویدیویی خطاب به شهروندان این کشور گفته بود که اسرائیل نه در یک عملیات نظامی که در یک جنگ به سر می‎‌برد.

او افزود دستور داده مناطق شهری هر چه سریع‌تر از شبه‌نظامیان حماس پاک‌سازی شوند.

 

به دنبال انتشار اخبار حمله حماس به اسرائیل، منابع خبری از انتقال ۵۷ اسرائیلی زنده یا کشته شده به نوار غزه خبر داده‌اند. ایاد علونی، یکی از نظامیان ارشد اسرائیل و فرمانده «عملیات عمیق» این کشور نیز به اسارت حماس در آمده است.

صالح العاروری، معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، به الجزیره گفت تعداد زیادی اسیر اسرائیلی از جمله افسران ارشد این کشور در اختیار این گروه است.

او تهدید کرد: «اگر دشمن بخواهد تنش‌ها را تشدید کند، چیزی در اختیار داریم که ما را قادر به مقابله با آنان می‌کند.»

بامداد یکشنبه ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس، گفت تعداد کل اسرائیلی‌هایی که در حمله غافلگیرانه روز شنبه به اسرائیل به دست حماس اسیر شدند «چند برابر» بیشتر از ده‌ها نفر است.

شاخه نظامی حماس صبح روز شنبه ۱۵ مهر ماه اعلام کرد پنج هزار راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده است.این راکت‌ها از نوار غزه به داخل خاک اسرائیل پرتاب شدند.

مقام‌های اسرائیلی اما می‌گویند تعداد راکت‌های شلیک شده به سمت این کشور دو هزار و ۲۰۰ عدد بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از یکی از فرماندهان نظامی این گروه، این راکت‌ها به سوی «مواضع دشمن، فرودگاه‌ها، و هدف‌های نظامی» شلیک شدند. این فرمانده گفت این عملیات با نام «طوفان الاقصی» انجام می‌شود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد علیه ۱۷ مجتمع و چهار مقر نظامی متعلق به حماس در نوار غزه حملات هوایی انجام داده است. به گفته مقامات فلسطینی، حملات اسرائیل در نوار غزه منجر به کشته شدن ۱۹۸ فلسطینی و مجروح شدن هزار و ۶۰۰ نفر دیگر شده است.

هم‌زمان وزارت دفاع اسرائیل تایید کرد تعدادی از شبه‌نظامیان حماس به خاک اسرائیل نفوذ کردند. در پی این حملات، مقام‌های اسرائیلی از شهروندان این کشور خواستند از خانه‌های خود خارج نشوند.

به گزارش رسانه‌ها، آژیرهای هشدار در بسیاری از شهرهای اسرائیل به صدا درآمده است.وزارت دفاع اسرائیل همچنین با اعلام هشدار وضعیت جنگی، خبر داد مواضع حماس در نوار غزه را هدف قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور هم‌اکنون برای بررسی شرایط امنیتی در مقر نیروهای دفاعی اسرائیل در تل‌آویو حضور دارند.

گالانت عملیات امروز را «آغاز جنگ» حماس علیه اسرائیل دانست و گفت حماس «مرتکب اشتباه بزرگی شد».

هم‌زمان گاردین گزارش داد بیش از ۵۷ اسرائیلی، زنده یا کشته‌شده، به دست شبه‌نظامیان فلسطینی به نوار غزه برده شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند تعدادی از افراد به اسارت گرفته شده‌، غیرنظامی‌اند.

دولت نپال نیز خبر داد که حماس ۱۷ تن از شهروندان این کشور را در جریان حمله امروز ربوده و به گروگان گرفته است. هفت شهروند نپالی هم زخمی شده‌اند.

تایمز اسرائیل به نقل از یکی شهروندان این کشور نوشت شبه‌نظامیان در خیابان‌های برخی شهرهای جنوبی اسرائیل دیده می‌شوند و صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

بنا بر این گزارش، نیروهای حماس در خیابان‌های شهر مرزی اسدروت نیز دیده می‌شوند. این رسانه همچنین گزارش داد نیروهای اسرائیلی جاده‌های نزدیک به مرز این کشور با نوار غزه را بسته‌اند.

رسانه‌های حکومتی در ایران اما از حمله حماس به اسرائیل استقبال کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، در مخابره این خبر عملیات «طوفان الاقصی» را باعث وارد آمدن «ضربه سنگین به اسرائیل» خواند.

کانال تگرامی سپاه سایبری پاسداران هم مدعی شد شبه‌نظامیان فلسطینی تعدادی از سربازان اسرائیلی را بازداشت و به نوار غزه منتقل کرده‌اند.

این کانال همچنین از قول محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن نوشت که او با استقبال از این حمله، خواهان حمایت از «مقاومت فلسطین» شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز حمله حماس را یک عملیات «همه‌جانبه و پیچیده» خواند و نوشت سامانه‌های پدافندی اسرائیل در جریان این حمله «غافلگیر شدند».

به گزارش ایرنا، تعدادی از شبه‌نظامیان حماس با استفاده از پاراگلایدر وارد خاک اسرائیل شدند.

ایرنا همچنین به نقل از «منابع عربی» از کشته شدن دو نفر از «نیروهای مقاومت» و مجروح شدن پنج نفر دیگر در نوار غزه خبر داد.

پیش از این گزارش‌ها از فشار جمهوری اسلامی به حماس برای انجام عملیات نظامی علیه اسرائیل حکایت داشت.

جمهوری اسلامی همواره از حامیان اصلی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی مانند حماس بوده است. جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، در حساب ایکس خود نوشت: سئوال حیاتی این است که آیا حماس حمله وحشیانه به اسرائیل را با تصمیم خود انجام داده یا با دستور ملاهای تهران. شواهد ساعت به ساعت مشخص‌تر می‌شود که ایران حمله‌کننده واقعی به اسرائیل است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، نیز در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: ایران پشت حمله‌های حماس به اسرائیل است. دولت بایدن باید ارسال میلیاردها دلار به ایران را متوقف کند.

تام توگنهات، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا، با اشاره به یک ویدیوی ضد اسرائیل در حساب ایکس خامنه‌ای گفت: ایران چندین دهه را صرف گسترش کشتار و تفرقه‌پراکنی در سراسر جهان و حتی در بریتانیا کرده است. این رژیم فرقه‌ای است که در حالی که دیگران در تلاش برای رسیدن به صلح هستند، در کشتن شهروندان خود و استفاده از دیگران به عنوان ابزار نفرت تردید نمی‌کند. امشب نیروهای نیابتی ایران، بچه‌ها را گروگان گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا