جهانخاورمیانه

روایت شاهدان عینی از حمله حماس به غیرنظامیان در شهرهای اسرائیل

در حالی که حمله‌های حماس به اسرائیل، مرگبارترین روز خشونت در این کشور را در ۵۰ سال اخیر رقم زده، شهروندان اسرائیلی روایت‌های خود را از یورش این شبه‌نظامیان به شهرها و خیابان‌ها به اشتراک گذاشته‌اند و چگونگی کشتار مردم را در مکان‌های عمومی و مسکونی توصیف کردند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به حمله حماس نوشت شنبه ۱۵ مهر مرگبارترین روز خشونت در اسرائیل از زمان جنگ یوم کیپور در ۵۰ سال پیش بود.

حمله راکتی و زمینی حماس به اسرائیل تاکنون دست‌کم ۳۰۰ کشته و حدود هزار و ۶۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. حال شماری از مجروحان وخیم است. ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه به وقت محلی اعلام کرد هنوز در برخی از مناطق جنوب اسرائیل درگیر جنگ با حماس است.

از سوی دیگر، جروزلم پست به نقل از یک گزارش غیررسمی، گفت در حال حاضر ۷۵۰ اسرائیلی مفقودالاثر هستند.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت حماس تاکنون ۲۵۰ نفر در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. بیش از هزار و ۷۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در آغاز حمله‌های حماس، ارتش اسرائیل تایید کرد که شبه‌نظامیان این گروه به داخل شهرهای اسرائیلی رخنه کرده‌اند و از شهروندان این کشور خواست از خانه‌های خود خارج نشوند. در حال حاضر همه مراکز آموزشی در اسرائیل تعطیل اعلام شده‌اند.

به دنبال انتشار اخبار حمله حماس به اسرائیل، منابع خبری از انتقال ۵۷ اسرائیلی زنده یا کشته شده به نوار غزه خبر داده‌اند. ایاد علونی، یکی از نظامیان ارشد اسرائیل و فرمانده «عملیات عمیق» این کشور نیز به اسارت حماس در آمده است.

ویدیوی منتشرشده نشان می‌دهد روز شنبه ۱۵ مهرماه نیروهای حماس جنازه کشته‌شدگان اسرائیلی را پشت کامیون‌هایی انداخته و در غزه می‌گردانند.

ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده از پراکنده شدن جسدهای غیرنظامیان در شهرهای مختلف اسرائیلی در آغاز این حمله‌ها خبر دادند و شاهدان عینی در روایت‌های مختلف وحشت خود را از حضور شبه‌نظامیان حماس در مقابل خانه‌های خود توصیف کردند.

بر اساس گزارش‌ها، خیابان‌های شهر سدروت در جنوب اسرائیل پر از اجساد غیرنظامیان اسرائیلی و شیشه‌های خرد شده بود و خیلی از غیرنظامیان در داخل خودروهای خود کشته شده بودند.

شلومی، از ساکنان شهر سدروت در جنوب اسرائیل، به رویترز گفت: «تعداد جسدهای غیرنظامیان و تروریست‌ها مرتب در حال افزایش بود. در جاده سدروت و نقاط دیگر، دریایی از اجساد روی زمین افتاده بودند.»

برخی از اسرائیلی‌هایی که داخل خانه‌ها پناه گرفته بودند در تماس با تلویزیون اسرائیل، به صورت زنده شرایط خود را توصیف می‌کردند.

دورین، زن اسرائیلی ساکن شهرک نیر عوز، در تماس با کانال ۱۲ اسرائیل از حمله شبه‌نظامیان در مقابل خانه‌اش خبر داد و گفت: «آنها دوباره آمدند، لطفا کمک بفرستید. شوهرم در را بسته نگه داشته و آنها دارند شلیک می‌کنند.»

استر بوروچوف، زنی که از حمله شبه‌نظامیان به یک مهمانی رقص فرار کرده، به رویترز گفت پس از آنکه شبه‌نظامیان با شلیک مستقیم راننده ماشینش را کشتند، او خودش را به مردن زد تا بتواند جان سالم به در ببرد. او گفت تا زمانی‌که سربازان اسرائیلی برای نجات آنها آمدند، نمی‌توانسته از جایش تکان بخورد.

آمیت پارپارا، یک جوان اسرائیلی که شبه‌نظامیان دو دوستش را در حمله به یک مهمانی به گروگان گرفته‌اند، در گفت‌وگو با شبکه آی-۲۴ اسرائیل از ارتش این کشور خواست تا فرصت تمام نشده برای نجات آنها اقدام کند.

زن اسرائیلی دیگری به نام الا مور، به آی-۲۴ گفت خواهرزاده هشت‌ساله‌اش در حالی که با خواهر کوچکش مخفی شده بود، با او تماس گرفته و گفته شبه‌نظامیان به داخل خانه آنها ریخته و پدرو ومادرش را کشتند، اما این تماس نیمه‌کاره قطع شده و او از طریق مقام‌ها در حال پیگیری وضعیت این کودکان است.

آی-۲۴ همچنین قسمتی از یک ویدیوی حماس را بازنشر کرده که در آن حمله هوایی به یک آمبولانس را در اسرائیل نشان می‌دهد.

دولت نپال نیز خبر داد که حماس ۱۷ تن از شهروندان این کشور را در جریان حمله به اسرائیل ربوده و به گروگان گرفته است. هفت شهروند نپالی هم زخمی شده‌اند.

شاخه نظامی حماس صبح روز شنبه ۱۵ مهر ماه اعلام کرد پنج هزار راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده است.این راکت‌ها از نوار غزه به داخل خاک اسرائیل پرتاب شدند.

مقام‌های اسرائیلی اما می‌گویند تعداد راکت‌های شلیک شده به سمت این کشور دو هزار و ۲۰۰ عدد بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از یکی از فرماندهان نظامی این گروه، این راکت‌ها به سوی «مواضع دشمن، فرودگاه‌ها، و هدف‌های نظامی» شلیک شدند. این فرمانده گفت این عملیات با نام «طوفان الاقصی» انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا