آذربایجانایران

«بابک نونهال سروآغاجی» از سرکوبگران اصلی جمهوری اسلامی در آذربایجان جنوبی

بابک نونهال سروآغاجی، یکی از چهره‌های اصلی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی ایران در اردبیل است. او پس از مشارکت فعال در سرکوب اعتراضات شهروندان آذربایجان جنوبی همزمان با جنگ دوم قره‌باغ در سال ۱۳۹۹ و سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱، دادستان شد.

پرویز یاری، فعال حقوق بشر و خبرنگار آذربایجانی در معرفی این مزدور سرکوبگر در صفحه ایکس خود نوشت: «پس از سرکوب بی‌رحمانه‌ی اعتراضات زن زندگی آزادی، شماری از مقام‌های قضایی به‌دلیل مشارکت فعال در بازداشت، شکنجه، پرونده‌سازی و صدور احکام طولانی‌مدت زندان، شلاق، تبعید و… علیه معترضان، دستمزدِ اثباتِ وفاداری و خدمت خود به دستگاه سرکوب ج.ا. را با ترفیع شغلی و رانت اقتصادی دریافت کردند.

در اردبیل، عبدالله طباطبایی، دادستان، کامیار سلیم، رئیس شعبه ۷ دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان و #بابک_نونهال، رئیس سابق شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای اردبیل و… از تاثیرگذارترین مقام‌های قضایی در سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی بودند. (به عبدالله طباطبایی و کامیار سلیم باز خواهم گشت.)

بابک نونهال سروآغاجی، ۴۲ ساله، فرزند مینا سعادتی و جعفر نونهال (جان‌باخته در جنگ ایران-عراق در سال ۱۳۶۵)، متولد روستای «سروآغاجی»، نوه‌ی پسری موسی نونهال، متاهل، دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر. این مقام قضایی چهار برادر به نام‌های نوربخش، رامین، داور و سجاد دارد. همه برادران او کارمند دولت هستند؛ نوربخش کارمند سازمان فنی و حرفه‌ای است، رامین کارمند اداره ثبت احوال و داور و سجاد کارمند بانک هستند.

بابک نونهال در سال ۱۳۹۴ با رانت «خانواده شهید» وارد دستگاه قضایی ج.ا. شد. او از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲، رئیس شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی انقلاب اردبیل بود. نونهال در دوران ریاست بر شعبه ۱۰ بازپرسی در صدها مورد اقدام به پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی و شهروندان معترض اردبیلی کرد.

به شهادت شهروندانی که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ پرونده آنها -پس از بازداشت توسط وزارت اطلاعات- به شعبه ۱۰ بازپرسی اردبیل ارسال شد، بابک نونهال بی‌اعتنا به نبود شواهد و مدارک کافی اقدام به پرونده‌سازی علیه این شهروندان کرد. به گفته یکی از این شهروندان: «بابک نونهال شخصیتی کینه‌جو، آزارگر و پرخاش‌گر دارد. او از آزار، تحقیر، فحاشی و پرونده‌سازی علیه بازداشت‌شدگان و تهدید و توهین به خانواده آنها لذت می‌برد و این رفتار بیمارگونه‌اش را نیز آشکارا به بازداشت‌شدگان و خانواده‌ آنها اعتراف می‌کند.»

اوج دوران مشارکت فعالانه بابک نونهال در سرکوب شهروندان در سمت ریاست بر شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای اردبیل، به دو واقعه بازمی‌گردد؛ سرکوب اعتراضات آذربایجانی‌های ایران همزمان با جنگ دوم قره‌باغ در سال ۱۳۹۹ و سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱.

این مقام قضایی در این دو دوره، صدها پرونده علیه فعالان مدنی و شهروندان معترض تشکیل داد و موجب محکومیت آنها به زندان، شلاق، تبعید و محرومیت‌های اجتماعی شد. او دستمزد مشارکت فعال خود در سرکوب مردم معترض را با دریافت رانت اقتصادی و ترفیع به مقام دادستان دریافت کرد. بابک نونهال اکنون دادستان مشگین‌شهر است.

شهروندان اردبیلی بابک نونهال را همزمان به رفتارهای بی‌رحمانه‌اش به عنوان مقام قضایی، به‌عنوان مافیای آرد این استان نیز می‌شناسند. نونهال یک نانوایی بزرگ در اردبیل دارد که توسط برادر زنش، «یاور حاتمی‌کیا» (آواریان)، اداره می‌شود و همزمان به قاچاق و فروش آرد در بازار آزاد مشغول است.

بابک نونهال پس از ورود به قوه قضاییه به سرعت بر ثروت خود افزوده است. او امروز در حالی در کمتر از هفت سال دست‌کم یک خانه در محله میراشرف اردبیل، دو خانه در شهرک کارشناسان، دو خانه در شهرک فلسطین و یک خودرو شاسی بلند برند … دارد که پیش از ورود به سیستم قضایی ج.ا. ملکی از خود نداشت. در آخرین خرید ملک توسط بابک نونهال، او خانه‌ای به بهای حدودی چهار میلیارد تومان را در شهرک کارشناسان اردبیل خریداری و به همسرش هدیه داده است.

این مقام قضایی اکنون به‌رغم انتصاب به عنوان دادستان مشگین‌شهر و اسکان ظاهری در این شهر، کماکان در خانه شخصی خود در شهرک فلسطین اردبیل، خیابان … سکونت دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا