ایرانتحلیل و گزارشسلامتی و زندگی

رئیس تیم پزشکی خامنه‌ای: عواملی که بدن را در برابر کرونا مستعد می‌کند، با روزه‌داری از بین می‌رود

علیرضا مرندی گفته است که «این تصور که به دلیل روزه‌داری ممکن است بدن در برابر کرونا آسیب‌پذیر شود نادرست است، مگر این که فرد پیش از این ایام دچار این بیماری شده باشد.»

 

علیرضا مرندی، رئیس تیم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی، دیروز ۳ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با عنوان روزه و کرونا با نسیم آنلاین مدعی شد که روزه هیچ تاثیر منفی‌ای در برابر ابتلا به ویروس کرونا ندارد.

آقای مرندی همچنین عنوان کرده است که: «مطالعات گسترده‌ای که در کشورهای غربی بر تأثیرات روزه‌داری انجام شده و نشان داده است روزه‌داری نه‌تنها بدن را تضعیف نمی‌کند، بلکه قدرت دفاعی و سیستم ایمنی بدن در این ایام تقویت نیز می‌شود.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرده است که: «در واقع تمام عواملی که بدن را در برابر ویروس کرونا مستعد می‌کند، با روزه‌داری از بین می‌رود. در نتیجه هیچ دلیلی برای روزه نگرفتن در شرایط کنونی وجود ندارد.»

آقای مرندی البته به این نکته هم اشاره کرده است که: «مگر این‌که همان‌گونه که عرض کردم فردی مبتلا به بیماری کرونا یا بیماری دیگری شده باشد که در این صورت روزه‌داری به توصیه پزشک برای آن شخص مناسب نباشد. ولی به صورت کلی کرونا تأثیر ویژه‌ای بر روزه‌داری ندارد.»

رئیس تیم پزشکی خامنه‌ای همچنین در مورد فواید روزه‌داری در سایر بیماری‌ها کفته است که: «در کاهش روند گسترش برخی سرطان‌ها بسیار مؤثر بوده و طول عمر افراد افزایش می‌یابد. همچنین عوارض بیماری التهاب مفاصل کاهش یافته، شرایط بیماران ام‌اس بهتر شده یا برگشت عوارض بیماری در آنها به تعویق می‌افتد. حتی هرچه طول روزه‌داری بیشتر شود می‌تواند عوارض ناشی از آلزایمر و بیماری فراموشی را نیز بکاهد و شرایط بیمار را بهبود ببخشد.»

وی همچنین تاکید داشته است که: « هیچ موردی نیست که روزه‌داری روی آن اثر منفی داشته باشد و هیچ مطالعه‌ای چنین نتیجه‌ای را گزارش نکرده است، به طوری که روزه‌داری در کشورهای غربی به نوعی روش درمانی توسعه پیدا می‌کند.»

خاطرنشان می‌شود که سید علیرضا مرندی (زاده ۱۲ آذر ۱۳۱۸، اصفهان)، وزیر بهداشت در دولت‌های دوم میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی، استاد دانشگاه، رئیس فعلی فرهنگستان علوم پزشکی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی (دوره هشتم و نهم) از حوزه انتخاباتی تهران است.

سید علیرضا مرندی فروردین سال ۹۸ در گفت‌وگویی که با روزنامه شهروند داشت عنوان کرده بود که «رهبری سال‌ها یخچال نداشتند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا