ایراندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

دفاع از سخنگوی وزارت بهداشت در مورد گزارش‌های غلط چینی‌ها دررابطه با کرونا

در حالی که واکنش‌ها به نقد جهانپور بر گزارش‌های غلط چینی‌ها درباره کرونا ادامه دارد، حمید سوری عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا می‌گوید هرچه جلوتر ‌رفتیم، متوجه می‌شدیم واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد.

دو مقام وزارت بهداشت ایران با حمایت از گفته‌های سخنگوی این وزارتخانه گفته‌اند که اطلاعات چینی‌ها دررابطه با کرونا واقعیت نداشت.

مینو محرز عضو کمیته ملی مبارزه با کووید ۱۹ کشور هم به خبرگزاری ایلنا گفته ما از ابتدا می‌دانستیم نباید به آمار چینی‌ها اتکا کرد. آنها نتایج بسیاری از مقالات خود را پس گرفتند.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت دو روز پیش ۱۷ فروردین از عملکرد چین انتقاد کرد و گفت که چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد.

او همچنین گفته بود همه کشورهای درگیر این بیماری، با استناد به مدارک چین تصور کردند این بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است. اما چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره این بیماری دو ماه است.

به گفته محرز رفتار ویروس پس از آنکه در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد مانند آنچه چین گزارش می‌داده، نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در این شرایط دو احتمال وجود دارد: یا ویروس جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است، یا آن‌ها در ارائه اطلاعات کم‌کاری کرده‌اند.

خانم محرز در ادامه گفته که نمی‌توانیم بگوییم خسارات ما به دلیل اظهارات چینیها بوده اما بیماری ثابت کرده‌ است که میزان کشندگی و قدرت سرایتش به طور وحشتناکی بالاتر از گفته‌های چین است.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران هم به عنوان یک اپیدمیولوژیست می‌گوید: با توجه به الگوی گسترش اپیدمی و تجاربی که در کشور ما و سایر کشورها از جمله ایتالیا و کره جنوبی حادث شده، بعید به نظر می‌آید اندازه‌های رخداد با چیزی که چین گزارش داده همخوانی داشته باشد.

سوری در ادامه گفت یک نوع خدشه در داده‌ها دیده می‌شود. براساس شواهد ماجرا فراتر از آن چیزی است که چینی ها گزارش داده‌اند.

ما با گروه ۵، ۶ نفره‌ای که از چین به ایران آمده و از کارشناسان برجسته آن کشور هم به حساب می‌آمدند، جلساتی داشتیم. آنجا هم این ذهنیتها تقویت می شد که خیلی از صحبتها با هم جور در نمی‌آید.

آقای سوری عنوان کرد که داده مخدوش نتیجه‌گیری مخدوش را به دنبال خواهد داشت و سیاستگذاری را منحرف میکند.

سوری با اشاره به روند اپیدمی در ایتالیا خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید ایتالیا خیلی درست‌تر داده‌های خود را منتشر می‌کند. درست است که اوایل ماجرا گفته می‌شد چقدر در این کشور بی‌توجهی وجود دارد و تعداد مرگها بالاست، اما موضوع این است که وقتی اطلاعات درست وجود داشته باشد، تصمیم درست هم گرفته می‌شود. به همین دلیل است که ایتالیا الان به روند کاهشی اپیدمی رسیده است ولی ما متاسفانه هنوز به آن نرسیده‌ایم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا