ایرانجهان

ده‌ها فرد و چند نهاد جمهوری اسلامی به فهرست تحریم اتحادیه اروپا و بریتانیا اضافه شدند

موج تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خیزش سراسری ایرانیان ادامه دارد و اتحادیه اروپا و بریتانیا در اقدامی تازه، ده‌ها فرد و چند نهاد حکومت ایران را به فهرست سیاه خود افزودند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تصویب چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری خود علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب معترضان ایرانی در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، به توافق رسیدند.

ریاست جمهوری سوئد که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، روز دوشنبه سوم بهمن در حساب توییتر خود نوشت: «وزرا[ی خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا] بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کردند که عوامل سرکوب را هدف قرار می‌دهد.»

ریاست جمهوری سوئد افزود: «اتحادیه اروپا استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را به شدت محکوم می‌کند.»

هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی اعلام کرده بود که سی و هفت نهاد و سازمان وابسته به جمهوری اسلامی در بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران وجود دارند.

همزمان بریتانیا نیز پنج فرد و دو نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را به لیست تحریم‌های حقوق بشری خود علیه جمهوری اسلامی اضافه کرد.

سالار آبنوش، معاون سابق عملیات سازمان بسیج کشور احمد فاضلیان، معاون دادستان کل کشور کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش حسین نجات، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا و همچنین بنیاد تعاون بسیج و نیروی مقاومت بسیج، این هفت فرد و نهاد را تشکیل می‌دهند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا درباره تحریم‌های جدید این کشور علیه جمهوری اسلامی گفت: «کسانی که امروز تحریم شدند از مقام‌های قضایی که برای اهداف سیاسی حکم اعدام صادر می‌کنند تا اراذل و اوباشی که در خیابان مردم را کتک می‌زنند همگی در مرکز سرکوب بی‌رحمانه مردم ایران به دست رژیم قرار دارند.»

تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی چند روز پس از تصویب یک قطعنامه علیه حکومت ایران و به ویژه سپاه پاسداران در پارلمان اروپا صورت گرفته است.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه هفته گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. پارلمان اروپا دلیل چنین درخواستی را سرکوب اعتراضات سراسری در ایران و همچنین ارسال پهپاد به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین اعلام کرد.

اما جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پیش از نشست وزیران خارجه این اتحادیه بر ضرورت صدور رای دادگاه یک کشور اروپایی در این زمینه تاکید کرد.

با این حال، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت که این کشور از تلاش‌های رهبران اتحادیه اروپا برای معرفی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی استقبال می‌کند.

او پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا گفت: «ما هنوز در ایران رژیمی وحشی علیه مردم خود مشاهده می‌کنیم. رژیم ایران، سپاه پاسداران روز به روز مردم خود را به وحشت می‌اندازد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا