اقتصادایرانخاورمیانه

رئیس اتاق بازرگانى: عراق در مقابل ممنوعیت واردات محصولات ایران به کشورهاى عربى امتیازاتى داده است

رئیس اتاق بازرگانى استان فارس گفت «دولت عراق در مقابل ممنوعیت واردات محصولات ایران به دیگر کشورهاى عربى امتیازاتى داده است.»

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانى استان فارس  با بیان اینکه پیش از این عراق یک بازار بزرگ براى محصولات ایران و استان فارس به شمار مى رفت، گفت: «در حال حاضر کشور عراق به بهانه شیوع بیمارى کرونا براى ایرانیان ویزا صادر نمى کند، این در حالى است که عراق براى ایرانى هایى هم که در کشورش با راه اندازى واحدهاى تولیدى و ….. سرمایه گذارى کردند اقدام به صدور ویزا نمى کند.»

رئیس اتاق بازرگانى استان فارس به ایلنا گفت: «دولت عراق علاوه بر محروم کردن واردات کالا میزان تعرفه برخى از کالاهاى ایرانى را نیز به شدت افزایش داده است.»

آقای رزاقی اظهار داشت: «معتقدم که ممنوعیت واردات کالاهاى ایرانى به کشور عراق یک موضوع سیاسى است.»

او گفت که « از این رو چندان نمى توان روى این بازار حسابى باز کرد.»

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از به روی کار آمدن شروع به انجام اصلاحاتی در نظام اقتصادی و امنیتی کشور کرد که از جمله با صدور دستوری گذرگاه‌های مرزی که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران از آن‌ها برای قاچاق و اخذ مالیات از تجار استفاده می کردند، در اختیار دولت قرار داد.

پیش‌تر نیز حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی، از رسوب ۵ میلیارد دلار پول ایران در بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌ها خبر داده بود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز پیش‌تر اعلام کرده بود عراق بابت خریدهای قبلی گاز و برق، حدود ۲ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد.

بغداد پول گاز وارداتی از ایران را با سپردن پول در حساب ویژه بانکی در داخل عراق، به دینار عراق پرداخت می‌کند ولی ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند این پول را برداشت کند اما قادر است از این پول برای خرید کالاهای بشردوستانه شامل مواد غذایی و دارو استفاده کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا