اجتماعیجهان

رجب طیب اردوغان: ۵ میلیون مهاجر در ترکیه به سر می‌برند

رجب طیب اروغان٬ رئيس جمهور ترکیه با اعلام این مطلب که ۵ میلیون مهاجر در ترکیه به سر می‌برند، تصریح کرد: درهای کشور ترکیه را بدون توجه به «نژاد و قومیت» برای تمامی پناهجویان گشوده ایم.

رجب طیب اروغان٬ رئيس جمهور ترکیه طی سخنرانی در نخستین اجلاس پناهجویان در ژنو سوئیس با اشاره به اینکه مساله پناهجویان تنها با تلاش‌ چند کشور حل شدنی نیست، گفت: حل پایدار بحران پناهجویان که وجدان‌های بیدار را جریحه دار کرده تنها با اقدامات جامعه جهانی قابل دست‌یابی است.

 

آقای اردوغان اظهار داشت: هم اکنون 5 میلیون پناهجو در ترکیه به سر می‌برند. طبق داده‌های سازمان ملل متحد بیشترین شمار پناهجویان در ترکیه به سر می برند. ما به عنوان ترکیه درهای خود را بدون توجه به نژاد و قومیت برای تمامی پناهجویان گشودیم. ترکیه برای کودکان پناهجوی سوری امکان تحصیل و آموزش فراهم کرد. پناهجویانی که به ترکیه پناه آورده‌اند را از شهروندان کشورمان مجزا نکردیم.

 

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: کودکان پناهجو مانند شهروندان کشورمان در کلاس‌های درس یکسانی تحصیل می‌کنند. در حالی که کشورهایی با امکانات چند برابر ما برای پناهجویان سهمیه تعیین می‌کنند، ما آغوش خود را بدون تمایز میان نژاد، دین، زبان و قومیت برای پناهجویان باز کردیم.

 

وی با تاکید بر اذعان همگان بر رویکرد مثبت و سازنده ترکیه در قبال بحران پناهجویان، تصریح کرد: ترکیه کشوری است که در مقایسه با درآمد ملی بیشترین مبلغ را به پناهجویان هزینه کرده است. در ترکیه هیچ حادثه و رفتار تبعیض گرایانه یا نژادپرستانه برای اینکه پناهجویان خود را غریب و بیگانه احساس کنند، رخ نداده است. تا کنون بیش از 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده‌ایم.

 

اردوغان با اشاره به وضعیت پناهجویان سوری ادامه داد: نمی توان تنها راه حل بحران پناهجویان ناشی از درگیری‌های سوریه را نگهداشتن آنان در داخل مرزهای ترکیه دانست. تلاش‌های ما برای فراهم کردن شرایط جهت خودکفایی سوری‌ها ادامه دارد. بازگشت آوارگان سوری در روند ایجاد ثبات پایدار و عادی سازی وضعیت در سوریه به اندازه مبارزه با تروریسم مهم است.

 

وی اظهار داشت: حل پایدار بحران پناهجویان که وجدان‌های بیدار را جریحه دار کرده تنها با اقدامات جامعه جهانی قابل دست‌یابی است. بهره برداری سیاسی از کسانی که همه چیز خود را از دست داده‌اند و تلاش برای ایجاد رانت سیاسی با تقویت پیش داوری‌های جامعه، شرم آور است. می‌گویم که بیایید نفت را با هم استخراج کنیم. سپس با اجرای پروژه‌هایی در مناطق تروریستی، این افراد که حالا به صورت مهاجر زندگی ‌می‌کنند را در خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌هایی که ساخته‌ایم مستقر کنیم ولی موافقت نمی‌کنند.

 

 

 

خلاصه سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه در کشور سوئيس:

 

– 5 میلیون مهاجر در ترکیه به سر می‌برند.

–  طبق داده‌های سازمان ملل متحد بیشترین شمار پناهجویان در ترکیه به سر می برند.

– ما به عنوان ترکیه درهای خود را بدون توجه به نژاد و قومیت برای تمامی پناهجویان گشودیم.

– ترکیه برای کودکان پناهجوی سوری امکان تحصیل و آموزش فراهم کرد.

– پناهجویانی که به ترکیه پناه آورده‌اند را از شهروندان کشورمان مجزا نکردیم.

– کودکان پناهجو مانند شهروندان کشورمان در کلاس‌های درس یکسانی تحصیل می‌کنند.

– در حالی که کشورهایی با امکانات چند برابر ما برای پناهجویان سهمیه تعیین می‌کنند، ما آغوش خود را بدون تمایز میان نژاد، دین، زبان و قومیت برای پناهجویان باز کردیم.

– ترکیه کشوری است که در مقایسه با درآمد ملی بیشترین مبلغ را به پناهجویان هزینه کرده است.

– در ترکیه هیچ حادثه و رفتار تبعیض گرایانه یا نژادپرستانه برای اینکه پناهجویان خود را غریب و بیگانه احساس کنند، رخ نداده است.

– تا کنون بیش از 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده‌ایم.

– نمی توان تنها راه حل بحران پناهجویان ناشی از درگیری‌های سوریه را نگهداشتن آنان در داخل مرزهای ترکیه دانست.

– تلاش‌های ما برای فراهم کردن شرایط جهت خودکفایی سوری‌ها ادامه دارد.

– بازگشت آوارگان سوری در روند ایجاد ثبات پایدار و عادی سازی وضعیت در سوریه به اندازه مبارزه با تروریسم مهم است.

– حل پایدار بحران بغرنج پناهجویان به اقدامات جامعه جهانی بستگی دارد.

– بهره برداری سیاسی از کسانی که همه چیز خود را از دست داده‌اند و تلاش برای ایجاد رانت سیاسی با تقویت پیش داوری‌های جامعه، شرم آور است.

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا