آذربایجانایرانجهان

رنج ائتنیک ایران

ظلم جمهوری اسلامی ایران حد و مرزی ندارد.

اکنون که ما صحبت می کنیم، پس از اینکه مشخص شد حدود 7000 دختر در سراسر جمهوری اسلامی بین نوامبر 2022 تا مارس 2023 مسموم شده اند، ایرانیان با شدتی دوباره علیه رژیم ایران اعتراض می کنند. به گفته مؤسسه صلح ایالات متحده، صدها نفر در بیمارستان بستری شدند. علائمی که شامل دیسترس تنفسی، بی حسی در اندام ها، تپش قلب، سردرد، تهوع و استفراغ بود. اگرچه مسمومیت ها از شهر قم آغاز شد و سپس در سراسر کشور گسترش یافت، اما آذربایجان جنوبی، بلوچ، کرد و اهواز از جمله گروه هایی هستند که بیشترین آسیب را از این مسمومیت ها می بینند، زیرا این مناطق نسبت به مناطق مرکزی ایران خدمات درمانی کمتری دارند. این تنها یکی از نمونه های متعددی است که نشان می دهد چگونه آذربایجان جنوبی و سایر ائتنیک ها در ایران مورد تبعیض قرار می گیرند. نمونه های دیگر عبارتند از منع والدین از دادن نام آذربایجانی به نوزادان خود، خشک کردن عمدی دریاچه اورمیه،که منبع اصلی آب در آذربایجان جنوبی است؛ محدود کردن استفاده از زبان تورکی آذربایجانی در رسانه ها، ادبیات، هنر و در سیستم آموزشی وهمچنین با زندانی و شکنجه کردن فعالان از جمله علیرضا فرشی، فعال برجسته آذربایجان جنوبی را به دلیل تشویق به استفاده از زبان آذربایجانی در روز جهانی زبان مادری و توزیع کتاب به زبان آذربایجانی بین کودکان به مدت 10 سال زندانی کرد.

با این حال، نه تنها آذربایجانی های جنوبی این نارضایتی ها را دریافت کردند. همه ائتنیک ها وملل در ایران از جمله اهواز، بلوچ، لر، ترکمن، کرد،قشقایی و غیره نارضایتی های مشابهی داشتند. به همین دلیل، ملل ایران در حال حاضر در حال جنگ هستند. در آخر هفته، 500 نفر از مردم آذربایجان جنوبی وقشقایی وحامیان آنها در مقابل پارلمان اروپا تظاهرات کردند تا آگاهی خود را نسبت به این موضوع افزایش دهند. این تظاهرات که به گردهمایی آزادی و عدالت معروف است، توسط صالح کامرانی، سخنگوی تظاهرات، به همراه خانم شریفه جعفری در کنار اعضای ملل غیرفارس ساکن ایران، دیاسپورای اوکراینی، روزنامه نگاران اروپایی و انجمن اروپایی دفاع از اقلیت ها برگزار شد.

 

در بیانیه مطبوعاتی اخیر آمده است: «این تظاهرات مسالمت آمیزی بود که توسط آذربایجانی‌های جنوبی برای افشای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که ملت‌های غیرفارس را از همه حوزه‌های تصمیم‌گیری حذف می‌کند و اطلاعات نادرست درباره آن‌ها منتشر می‌کند، سازماندهی شد.» این بیانیه افزود: صدای هر ملت غیرفارس به طرق مختلف سرکوب شده و حقوق اولیه انسانی آنها سلب شده است. آزربایجان جنوبی به مدت 40 سال است که بدون خشونت علیه نژادپرستی مبارزه می کنند. منشأ اعتراضات اخیر زنان، جوانان و ملل اقلیت بودند. آذربایجانی‌های جنوبی مصمم هستند که تغییرات را اعمال کنند، نژادپرستی در ایران را افشا کنند و صدای ناگفته خود را به گوش جهانیان برسانند.»همچنین درادامه بیانیه مطبوعاتی اخیر آمده است: «تظاهرات فرصتی برای محکومیت جاه طلبی های امپریالیستی جمهوری اسلامی ایران است که با تهیه پهپادها علیرغم دقت ضعیف، تجاوز روسیه به اوکراین را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین تقویت ملل اقلیت در ایران راه حلی راهبردی برای مبارزه با تجاوز ایران است. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار عدالت و آزادی برای همه ملل غیرفارس در داخل ایران و همچنین زنان و جوانان قربانی خشونت سپاه شدند. آنها دستگیری خودسرانه معترضان و اعدام مخالفان سیاسی و همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه غیرنظامیان اوکراینی را محکوم کردند. آنها همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز دارد. صالح کامرانی از برگزار کنندگان اعتراضات در مصاحبه ای اختصاصی اعلام کرد: بار انقلاب بر دوش ملت های غیر فارس است. آذربایجانی ها بیش از 40 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و جنبشی کاملاً بدون خشونت دارند. بدون مشارکت ملل غیرفارس، تغییر رژیم تقریباً غیرممکن است. اگر جهان به غفلت از واقعیت و اهمیت مردم غیرفارس ادامه دهد، به جنگ داخلی در ایران و یا حتی دستیابی رژیم ایران به بمب هسته‌ای منجر می‌شود.»

 

مانل مسالمی، مشاور امور بین‌الملل پارلمان اروپا، افزود: انقلاب ایران جنبشی از زنان و جوانان از ائتنیک مختلف در داخل ایران است که سال‌هاست خواستار عدالت و حقوق برابر بوده‌اند. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی باید از پیچیدگی جمعیت ایران آگاه باشند و خواسته ها و نیازهای جمعیت های غیرفارس را که سال ها قربانی تبعیض و ظلم رژیم بوده اند، در نظر بگیرند. دولت های غربی باید از آنها در تلاش برای آزادی و حقوق برابر حمایت کند.»

The Suffering of Iran’s Ethnic Groups

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا