جهان

ناو جورج بوش در مدیترانه می ماند

استقرار ناو جورج بوش در مدیترانه به دنبال افزایش تحرکات ایران تمدید شد.

واشنگتن مأموریت ناو هواپیمابر جورج بوش در دریای مدیترانه را تمدید کرد تا پس از حملات اخیر شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه به پایگاه‌های ارتش آمریکا، سیاست‌گذاران ایالات متحده گزینه‌های مختلفی را آماده داشته باشند. 

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سِنتکام)، با اشاره به این موضوع اعلام کرد: «تمدید مأموریت و توسعه این گروه ضربتی ناو هواپیمابر جورج اچ دبلیو بوش که شامل شناورهای یواس‌اس لیته گالف، یواس‌اس دلبرت دی.بلک و یواس‌ان‌اس آرکتیک می‌شود، قابلیت‌های سنتکام را برای پاسخگویی به طیفی از حوادث احتمالی در خاورمیانه را تقویت می‌کند.»

بوچینو همچنین به استقرار سریع و برنامه‌ریزی شده یک اسکادران از هواپیماهای جنگنده «ای-۱۰» در منطقه اشاره کرد.

این تصمیم به این معنی است که ناوگروه بوش و بیش از پنج هزار خدمه آن که اکنون در منطقه عملیاتی مرکز فرماندهی بخش اروپای ارتش آمریکا هستند، طبق برنامه پیشین به بندر خود در آمریکا باز نخواهند گشت.

خبر این استقرار یک روز پس از آن منتشر شد که پنتاگون اعلام کرد علاوه بر کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله به پایگاه‌هایش در سوریه، ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته پنتاگون، ۶ آمریکایی در حملات به سوریه مجروح شده و ۶ نفر دیگر نیز دچار آسیب مغزی شده‌اند و دیدبان حقوق بشر سوریه نیز تعداد کشته‌شدگان را ۱۹ نفر اعلام کرده بود.

پس از درگیری‌های هفته گذشته در سوریه، بایدن به ایران هشدار داد ایالات متحده برای حفاظت از نیروهای خود باقدرت و قاطعیت اقدام خواهد کرد.

در همین حال تعدادی از اعضای کنگره ایالات متحده به دنبال افزایش حملات به مواضع ارتش آمریکا در سوریه از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، نسبت به عدم پاسخ قاطع و محکم دولت بایدن به این حملات انتقاد کرده و خواهان پاسخ قاطع به این حملات شدند. 

در همین رابطه مایکل مک کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده و لیندزی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه، بازدارندگی آمریکا در برابر ایران را ناکارآمد خوانده و دلیل این ناکارآمدی را سیاست‌های جو بایدن در خاورمیانه دانستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا