اقتصادایران

رواج درخواست هم‌خانگی دو خانوار از سر فقر؛ یک مقام مسئول: غیرشرعی است

با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه خانوار طی ۶ سال گذشته گزارش‌های منتشر شده حکایت از این دارد که درخواست هم‌خانگی دو خانوار از سر فقر در حال گسترش است.

بر اساس گزارشی که ایلنا روز سه‌شنبه سوم تیر منتشر کرده، رواج اجاره نشینی دو خانواده در یک واحد مسکونی نشانه عمق درماندگی مستاجران و کاهش قدرت این قشر در پرداخت اجاره را نشان می‌دهد.

در این زمینه حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است «قاعدتا وقتی اعضای این دو خانواده به یکدیگر محرم نیستند، نمی‌توانند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند. وقتی که در هتل‌ها اجاره یک اتاق به دو خانواده منع قانونی دارد این موضوع به اجاره واحد مسکونی هم تسری می‌یابد.»

همان‌طور که در این گزارش نیز به آن اشاره شده قیمت مسکن، نرخ ارز، میزان سود بانکی و عرضه و تقاضا چهار عامل تعیین کننده نرخ اجاره مسکن محسوب می‌شوند که تمام این مولفه‌ها سگینال افزایش قیمت اجاره را می‌دهند.

از دیگر سو، افزایش تصاعدی و روزانه اجاره بها در شرایطی در بازار رخ می‌دهد که هیچ نهادی مسئولیت نظارت را بر عهده نمی‌گیرد و دستگاه‌های عریض و طویل حاکمیتی در این حوزه مدعی هستند که نمی‌توان در نرخ گذاری ورود کرد چراکه اجازه دخالت در معاملاتی بین دو نفر انجام می‌شود را ندارد و همواره می‌گویند این بازار متاثر از سایر بازارها است و تا زمانی که سایر بازارها در این بخش التهاب سازی می‌کنند، امکان کنترل وجود ندارد.

حسام عقبایی در این گفتگو به «بحث کانکس نشینی در پشت بام‌ها» نیز اشاره کرده ولی مدعی شده که «پس از بررسی‌ها دیدیم که این موضوع هم واقعی نبود.»

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین مدعی شده که «هر چند که مستاجران در فشار و تنگنا قرار دارند و رشد اجاره بها متناسب با درآمدها نیست اما در وضعیت بازار اجاره بها شاهد بزرگنمایی هستیم.»

این در حالیست که مطابق گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری طی ۶ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و متوسط هزینه ماهانه خانوارهای ساکن شهر تهران از ۶ میلیون تومان فراتر رفته که تقریبا معادل ۳ برابر هزینه زندگی در مناطق شهری استان کرمان است.

به گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری طی سال گذشته خورشیدی، ۴۷.۴۴ میلیون تومان بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال پیش از آن ۲۰.۶ درصد افزايش یافته است.

ترکیب متوسط هزینه‌های سالانه خانوار شهری در سال ۱۳۹۸ – مرکز آمار ایران

این رقم در سال ۱۳۹۳ تنها ۲۳.۴۸ میلیون تومان بوده که نشان از رشد ۱۰۲ درصدی دارد. طی ۶ سال گذشته متوسط هزینه سالانه خانوار روستایی نیز با ۸۸.۴ درصد افزایش از ۱۳.۸۵ میلیون تومان به ۲۶.۱ میلیون تومان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا