اجتماعیایرانسیاست

اعتراضات آبان؛ تایید احکام اعدام سه زندانی سیاسی از سوی دیوان عالی کشور

احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در دیوان عالی کشور تایید شد.

خبرگزاری هرانا گزارش می‌دهد، یکی از وکلای پرونده که نخواسته نامش فاش شود، از تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در دیوان عالی کشور خبر داد.

این افراد پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس، شلاق و اعدام محکوم شده بودند.

به گفته این منبع مطلع، تیم سه نفره وکلای پرونده علیرغم روندی که پرونده تاکنون طی کرده است همچنان امید دارند بتوانند از طریق اعاده دادرسی این حکم را تغییر بدهند.

هرانا پیش‌تر با انجام گفتگوهای متعدد با منابع مطلع و بررسی مدارک، با بخش بندی گزارش به ارائه جزئیات و بررسی آنچه بر این افراد در پروسه های مختلف فعالیت تا محکومیت گذشت پرداخت،

بر اساس آن، شهروندان نام‌برده شده در طول مراحل بازجویی مورد شکنجه قرار گرفته و به زور و در مقابل وعده و وعیدهای واهی از سوی مأمورین امنیتی مجبور به پإیرش اتهامات خود شده‌اند. هر چند این اتهامات را در دادگاه رد کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل شش ماه پس از اعتراضات آبان سال گذشته ایران،  روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در بیانیه‌ای که منتشر کرده به جزییات بیشتری درباره آن حوادث پرداخته است.

اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ در ایران که در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شده بود بلافاصله با سرکوب خونین معترضان روبرو شد.

حکومت اسلامی ایران به مدت یک هفته با قطع کردن شبکه جهانی اینترنت تلاش کرد تا جلوی انتشار اخبار سرکوب و کشتار معترضان به خارج از مرزها را بگیرد.

این اعتراض‌ها که در ۲۴ آبان سال ۹۸ آغاز شد، طی ۳ روز به حدود ۱۲۰ نقطه از کشور گسترش پیدا کرد.

پس از گذشت هفت ماه مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور، در گفتگو با خبرنگاران شمار کشته شده‌های این اعتراضات را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه منتشره خود می‌گوید شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ۳۰۴ نفر از جمله ١٠ زن و ٣ کودک توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شامگاه شنبه ۱۰ خرداد، در گفتگویی که در برنامه نگاه یک داشت، گفت «حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند.»

پس از گذشت حدود ۷ ماه از اعتراضات آبان ماه ۹۸ این نخستین بار بود که وزیر کشور جمهوری اسلامی به طور ضمنی از کشته شدن ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات سخن می‌گفت و تایید می‌کرد که ۸۰ درصد آنها با سلاح های سازمانی جان خود را از دست دادند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا