سیاست

روحانی: به آمریکا و اروپا می گویم که به مشکلات مردم ما ندمید

حسن روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی قرار دارد و فردا ممکن است سرباز اروپایی ناامن باشد، افزود: برگردید به برجام و راهی را انتخاب کنید که به نفع مردم منطقه باشد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران امروز در جلسه هیات دولت گفت: اروپا و آمریکا باید به تعهدات خود بازگردند.

 

 

رییس جمهور ایران با اشاره به کاهش تعهدات برجامی کشورش، گفت: آنچه ما انجام دادیم، اولا قابل بازگشت است دوما هرکاری انجام می دهیم با نظارت آژانس است. کشوری هستیم که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و بازرسان آژانس و دوربین های آنها در مراکز غنی سازی ماست.

 

روحانی ضمن تهدید رهبران کشورهای اروپایی عضور برجام افزود: «اگر قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد، راه درست این است که به برجام برگردید. آن نخست وزیر در لندن نمیدانم چگونه فکر می‌کند، می‌گوید برجام را بگذاریم کنار و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و قراردادهای بین المللی کاری نمیکند»

 

او در ادامه سخنان خود اضافه کرد: «امروز سرباز آمریکایی در ناامنی قرار دارد و فردا ممکن است سرباز اروپایی ناامن باشد. این امنیت را درست کنید. ما می‌خواهیم شما از منطقه بروید البته نه با جنگ، بلکه عاقلانه بروید و این به نفعتان است. راهی را طی کنید که به نفع جهان و منطقه باشد.»

 

او سپس با اشاره قرار دادن حوادث اخیر ایران گفت: «امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم، ما یا متحدیم پس پیروز می‌شویم یا جدا هستیم و از هم فاصله داریم، پس  شکست می‌خوریم. این انتخاب با ماست. ملت اگر وحدت را انتخاب کرد، در برابر آمریکا پیروز می‌شود و اگر خدای ناکرده از هم جدا باشیم شکست می‌خوریم، هم در داخل هم  منطقه و هم در صحنه جهانی. خدا توفیق تعاون و برادری و هماهنگی را به همه ما عنایت فرماید.»

 

حسن روحانی همچنین درباره هدف قرار دادن هواپیمای مسافری اوکراینی از سوی پدافند سپاه پاسداران ایران اذعان داشت: از ستادکل نیروهای مسلح خواهش می‌کنم که از زمان وقوع حادثه تا اعلام سانحه برای مردم بگویند که چه مواردی بررسی شده است.

 

او در ادامه در توجیه مسئله کتمان و پنهان کاری فاجعه هواپیمای اوکراینی اضافه کرد: «تاخیر به دلیل این است که موضوع قابل باور نبود، هیچکس نمی‌توانست قبول کند که هواپیمایی از فرودگاه بین المللی در پایتخت برخاسته و در مسیر خود پرواز کرده، هدف قرار بگیرد. در عین حال اگر تاخیری شده باید برای تاخیر هم عذرخواهی کنند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا