ایرانخاورمیانه

«رویترز»: حمله به دمشق، متخصصان توسعه پهپادی و موشکی ایران و سوریه را هدف گرفت

خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که حمله موشکی بامداد یکشنبه گذشته در دمشق که سوریه مقصر آن را اسرائیل می‌داند، تاسیساتی را هدف گرفت که مقامات ایرانی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه پهپادی یا قابلیت‌های موشکی متحدان تهران در سوریه در آن جلسه داشتند.

در این گزارش رویترز که چهارشنبه، سوم اسفند منتشر شده، آمده است که یک منبع نزدیک به دولت سوریه که از حمله بامداد یکشنبه و هدف آن مطلع است، به رویترز گفته است که این حمله به جلسه متخصصان فنی سوری و ایرانی فعال در زمینه ساخت پهپاد اصابت کرده است، هر چند به گفته او هیچ ایرانی سطح بالایی در این حمله کشته نشده است.

این منبع به رویترز گفته است: «این حمله به مرکز محل ملاقات آنها و همچنین یک آپارتمان در یک ساختمان مسکونی اصابت کرد. یک مهندس سوری و یک مقام ایرانی – نه بلندپایه – کشته شدند.»

به گفته کارشناسان نظامی اسرائیل، این حمله راکتی همراه با حملات دیگری که اسرائیل می‌گوید زیرساخت‌های ارتش سوریه و متحدانش را هدف گرفته است، منعکس کننده اقدامات جدی اسرائیل برای محدود‌کردن نفوذ فزاینده ایران در سوریه بوده است.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌‌ای بامداد یک‌شنبه 30 بهمن، 4 فروند هواپیمای اف- 16 ارتش اسرائیل تاسیساتی را در دمشق هدف گرفتند و در طی این حمله، دست‌کم 7 مقام نظامی سوریه کشته شدند.

یک مقام نظامی اسرائیل که با رویترز گفت‌وگو کرده، از تایید یا تکذیب اینکه اسرائیل پشت این حمله بوده است خودداری کرد، اما گفت که برخی از تلفات ناشی از شلیک اشتباه ضد هوایی سوریه بوده است.

یک منبع دوم که با پرسنل امنیتی سوریه در جریان این موضوع صحبت کرده نیز، به این خبرگزاری گفته است که افراد ایرانی کشته شده در جریان این حمله، در نشست کارشناسان فنی در یک تاسیسات نظامی ایرانی در زیرزمین یک ساختمان مسکونی در داخل یک مجتمع امنیتی شرکت کرده بودند.

همچنین گفته شده که یکی دیگر از کشته‌شدگان این حمله، یک مهندس عمران ارتش سوریه بوده که در مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه کار می‌کرد، این مرکز به گفته کشورهای غربی یک موسسه نظامی است که موشک و سلاح‌های شیمیایی تولید می‌کند.

یک منبع دیگر امنیتی منطقه خاورمیانه نیز به رویترز گفته است که یکی از مهندسان سپاه پاسداران که در برنامه موشکی ایران شرکت داشت به شدت مجروح و به بیمارستانی در تهران منتقل شده است، در حالی که دو تن دیگر از اعضای رده متوسط سپاه پاسداران در این جلسه آسیبی ندیدند.

همچنین، یکی دیگر از منابع رویترز که گفته می‌شود یک مقام اطلاعاتی منطقه‌ای آگاه از جزئیات این حمله است نیز گفته است که هدف این حمله، بخشی از برنامه محرمانه تولید موشک‌های هدایت شونده بوده که توسط سپاه پاسداران در خاک سوریه اداره می‌شود.

یک منبع دیگر نیز از هدف قرار گرفته شدن اعضای سپاه و حزب الله لبنان در این حمله خبر داده است.

آیا مرکز پشتیبانی سپاه پاسداران ایران هدف قرار گرفته است؟

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه حملات به «ساختمان‌های مسکونی در دمشق که منجر به کشته و مجروح شدن شهروندان بی‌گناه سوری شد» را محکوم کرد. این وزارتخانه همچنین از آن‌چه سکوت غرب در قبال نقض «تمامیت ارضی سوریه» توسط اسرائیل خواند، انتقاد کرد.

وزارت خارجه ایران هیچ اشاره‌ای به تلفات طرف ایرانی نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ساختمان مورد هدف در محله «کفر سوسه» دمشق واقع شده است، منطقه‌ای که به شدت تحت کنترل پلیس قرار دارد و ساکنان آن می‌گویند چندین آژانس امنیتی ایران به همراه یک مرکز فرهنگی ایران در آن قرار دارند.

دو منبع اطلاعاتی غربی گفته‌اند که در آن زمان هدف یک مرکز لجستیکی بود که توسط سپاه پاسداران اداره می‌شد.

عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب‌الله نیز در سال 2008 در یک بمب‌گذاری در همان محله کشته شد. اسرائیل اتهامات حزب‌الله مبنی بر دست داشتن خود در این ترور را رد می‌کند.

تنش میان اسرائیل و ایران در ماه‌های اخیر مجددا افزایش یافته است. هفته گذشته، ایران یک کشتی تجاری متعلق به یک تاجر اسرائیلی را در دریای عرب هدف حمله خود قرار دارد که به‌دنبال آن حمله موشکی به مقر نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در حومه دمشق انجام شد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا