ایرانجهان

پرایس: پیام ما روشن است: «شهروندان ما را آزاد کنید، به روسیه پهپاد نفرستید و دست از کشتن مردم خود بردارید»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تأکید کرد که کماکان پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اولویت ندارد.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه از علی علیزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نقل کرده بود که سلطان عمان برای گفتگو در مورد مذاکرات برجام بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

پرایس نزدیکی این خبر با دیدار چهارشنبه گذشته رابرت مالی، فرستاده آمریکا برای ایران، را حاکی از تحولی در رابطه با مذاکرات رد کرد. او بار دیگر به دیپلماسی بعنوان روش ارجح برای نهایی کردن آن اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد دولت بایدن دیگر اعتمادی به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ندارد و مطرح کردن این موضوع توسط آنها را نادیده میگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «پیام دولت بایدن به جمهوری اسلامی این است که «شهروندان ما را آزاد کنید، تأمین پهپاد برای روسیه را متوقف کنید و دست از کشتن مردم خود بردارید.»

پرایس گفت که عمان در گذشته در مسائل کل «خاورمیانه نقش سازنده‌ای ایفا کرده و در حل چالشها و کاهش اختلافها میان کشورها کمک کرده» که یکی از آنها اختلاف بین آمریکا و جمهوری اسلامی بوده است.

بر اساس گفته پرایس، رابرت مالی با مقامات عمانی مشورت می‌کند اما علت مطرح شده توسط عضو مجلس شورای اسلامی برای سفر سلطان عمان را رد کرد.

با توجه به مسائل دیگر مربوط به ایران که آمریکا می‌گوید اکنون در اولویت قرار دارند شاید هر سفر یا تبادل پیام در مورد برجام نباشد.

بنابراین، با توجه به سرکوب اعتراضات مردمی بنحوی انزجار آور و کمک به روسیه در کشتن اوکراینی‌ها حتی اگر جمهوری اسلامی یک بار هم شده به گونه‌ای ثابت کند که آماده نهایی کردن مذاکرات بر اساس همان متن بهار گذشته است، شاید آمریکا دیگر آماده نباشد.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا