ایرانجهانخاورمیانهسیاست

رویترز: منابع دریایی می‌گویند نیروهای مورد حمایت ایران یک نفتکش را ربودند

سه منبع امنیتی دریایی اعلام کردند، احتمال می‌دهند نیروهای تحت حمایت ایران یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی توقیف کرده اند.

به گزارش رویترز، پس از آنکه آژانس تجارت دریایی بریتانیا روز سه شنبه از “ربوده شدن احتمالی” یک کشتی در دریای عمان خبر داد، سه منبع امنیتی دریایی اعلام کردند، احتمال می‌دهند نیروهای تحت حمایت ایران یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی توقیف کرده اند.

دو منبع از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز نگرانی خود از گزارشات مربوط به یک حادثه دریایی در دریای عمان اعلام کرد و گفت که این موضوع را بررسی می کند. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در حال بررسی فوری یک حادثه در یک کشتی در سواحل امارات است.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ارتش ایالات متحده در حال بررسی تغییر موقعیت حداقل یک کشتی در مجاورت آسفالت پرینسیس است تا بتواند از نزدیک اوضاع را رصد کند.

همزمان گزارش شد که حداقل چهار فروند کشتی در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند..

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران، گزارش حوادث دریایی و کشتی ربایی در منطقه خلیج را “نوعی عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی جدید” دانست.

نور نیوز ، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران  به نقل از یک مقام ارشد نیروی دریایی گفت: “حرکت کشتی های تجاری کاملاً عادی است و هیچ منبع دریایی رسمی یا کشورهایی در خلیج فارس هیچ گونه حادثه ای گزارش نکرده اند”.

وزارت خارجه ایران گزارش های حوادث دریایی را “مشکوک” خواند و نسبت به هرگونه تلاش برای ایجاد “فضای کاذب” علیه تهران هشدار داد.

پس از حمله هفته گذشته به نفتکش اسرائیل در سواحل عمان که منجر به کشته شدن دو تن از خدمه کشتی شد، ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا ایران را مقصر ایران دانستند.

پیشتر، عملیات تجارت دریایی بریتانیا، در اطلاعیه ای هشداردهنده از “ربوده شدن احتمالی” خبر داده و به کشتی ها توصیه کرده بود که احتیاط زیادی را به خرج دهند.

روزنامه تایمز لندن نیز به نقل از منابع بریتانیایی گزارش داد که آسفالت پرنسس احتمالا توسط “نیروهای ایرانی یا نیروهای نیابتی” ربوده شده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره به این گزارش ها در یک جلسه آنلاین به یک اندیشکده آمریکایی گفت که می بیند ایران بی محابا در منطقه رفتار منفی از جمله به خطر انداختن کشتیرانی نشان می‌دهد.

ایالات متحده و بریتانیا روز یکشنبه اعلام کردند که با متحدان خود برای پاسخ به حمله هفته گذشته به کشتی مرسر استریت، نفتکش متعلق به شرکت زودیاک مری‌تایم اسرائیل، همکاری خواهند کرد.

ایران هرگونه دخالت در آن حمله را رد کرد و گفت که به هرگونه تهدید علیه امنیت خود پاسخ خواهد داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا