اجتماعیایرانجهانسیاست

سازمان ملل: در اعتراضات بلوچستان ۲۳ تن توسط سپاه پاسداران کشته شدند

سازمان ملل روز جمعه ۱۵ اسفند اعلام کرد که حداقل ۱۲ نفر و احتمالاً تا ۲۳ نفر در استان سیستان بلوچستان ایران کشته شده اند.

سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی ایران در تاریخ ۴ اسفند با استفاده از نیروی قهریه بر علیه سوخت‌بران بلوچ چندین تن از آنها را در مرز با پاکستان به قتل رساند که در پی آن اعتراضات در شهرهای مختلف مملکت بلوچستان بر علیه کشتار سپاه و تبعیض‌های ساختاری آغاز شد.

همچنین بخوانید: فرمانداری سراوان در سیستان و بلوچستان به تسخیر مردم درآمد (ویدیو)

تیراندازی به افراد حامل سوخت از سوی سپاه پاسداران منجر به اعتراضاتی شد که از شهر سراوان به مناطق دیگر در مملکت سیستان بلوچستان از جمله زاهدان، مرکز آن گسترش یافت.

روپرت کولوی، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: “مجموعه حوادث خشونت آمیز و ناآرامی ها از ۲۲ فوریه آغاز شد، زمانی که سپاه پاسداران حداقل ۱۰ حامل سوخت‌، معروف به سوخت‌بر را در استان سیستان و بلوچستان در مرز با پاکستان پس از دو روز انتظار آنان، با شلیک گلوله کشت.”

همچنین بخوانید: ادامه اعتصاب مردم بلوچستان در حمایت از سوخت‌بران و قیام مردم سراوان (ویدیو)

وی گفت که این قتل ها باعث تظاهرات در چندین شهر در سراسر استان شد که طی آن نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران با مهمات کشنده به سمت معترضین و مردم شلیک کردند.

همچنین بخوانید: گسترش دامنه اعتراضات بلوچستان، چندین پاسگاه به دست معترضین افتاد (ویدیو) بروز رسانی می‌شود

کولویل گفت که تأیید تعداد کشته شدگان به دلیل اختلال در شبکه های محلی تلفن همراه دشوار بوده است، اما برخی گزارش های تایید نشده تخمین زده اند که ممکن است ۲۳ نفر کشته شده باشند.

وی گفت: “ما از مقامات می خواهیم كه فوراً دسترسی به اینترنت را در مناطقی كه ارتباط آنها قطع است، برقرار كنند.”

همچنین بخوانید: ادامه قطعی اینترنت و نگرانی از افزایش آمار کشته شدگان در اعتراضات مردم بلوچستان

همچنین بخوانید: ادامه اعتراضات علی‌رغم قطع اینترنت؛ معترضان چندین جاده در بلوچستان را مسدود کردند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا