اجتماعیجهانسلامتی و زندگیسیاست

سازمان ملل: چین و کشورهای آسیایی طی همه‌گیری کرونا اطلاع‌رسانی را سانسور کردند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که چین و برخی از کشورهای آسیایی طی دوران‌ همه‌گیری ویروس کرونا در مسیر اطلاع‌رسانی مانع تراشی کرده و بر شدت کنترل‌ رسانه‌ها افزوده‌اند.

میشل باچله، کميسر حقوق بشر سازمان ملل، روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، بیانیه‌ای منتشر کرد که می گوید چین و برخی از کشورهای آسیایی طی دوران بحران کرونا سانسور را تشدید و منتقدان سیاست‌های آنها در زمینه کنترل ویروس کرونا را به شکل خودسرانه بازداشت کرده‌اند.

در این بیانیه خانم باچله به جمع‌آوری اطلاعاتی از کشور چین در باره سرنوشت ده‌ها متخصص بخش بهداشت و درمان، استاد و پژوهشگر دانشگاه و شهروند عادی اشاره شده است.

بر اساس این بیانیه،  این افراد به دلیل اظهارات یا نشر اطلاعاتی مرتبط با وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ یا انتقاد از عملکرد دولت برای مهار این بیماری، بازداشت، بازجویی و محکوم شده‌اند.

کميسر حقوق بشر سازمان ملل همچنین با اشاره به این‌که، اگرچه به ضرورت محدود کردن اطلاعات زیان‌بخش به منظور حفظ سلامت عمومی معتقد است، ولی در عین حال تاکید کرد که این امر نباید به سانسور هدفمند یا ناخواسته منجر شود.

او اظهار داشت که همه‌گیری کرونا «نباید وسیله‌ای باشد برای محدود کردن مخالفان، فعالیتهای اطلاع‌رسانی و تبادل نظر»

به گفته خانم باچله دو  دانشجو در چین از جمله این افراد هستند که ماه آوریل گذشته پس از انتشار آنلاین مجموعه اطلاعاتی از وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹  بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌افزاید در مجموع از اینکه  آزادی بیان در آسیا پس از آغاز شیوع ویروس کرونا سرکوب می‌شود بسیار نگران و شگفت‌زده شده و این همه‌گیری سبب تشدید سانسور در بسیاری از کشورهای منطقه شده است.

پیش‌تر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در تاریخ چهارم اردیبهشت‌، اعلام کرده‌بود، اگرچه ویروس کرونا در مبتلا کردن انسانها تبعیضی قائل نمی‌شود، اما تأثیرات آن می‌تواند زمینه تبعیض‌ را فراهم کند و از این لحاظ از دولت‌ها خواست به اقدامات سرکوبگرانه روی نیاورند.

همچنین یک روز بعد میشل باچله، فشار و سرکوب مطبوعات و رسانه‌ها و ایجاد ترس و وحشت در بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را محکوم کرد.

خانم باچله روز جمعه، ۵ اردیبهشت، در ژنو تصریح کرد، شماری از رهبران و روسای دولت‌ها به شکلی هدفمند نمایندگان رسانه‌ها را مورد تهدید قرار داده‌اند تا مانع فعالیت‌های آنان شوند.

در بیانیه امروز خانم باچله آمده که دست‌کم ۵۱ نفر در اندونزی به دلیل آنچه «نشر اطلاعات نادرست و تشویش افکار عمومی» در قبال شیوع ویروس کرونا عنوان شده تحت پیگرد قرار گرفته و در کامبوج نیز حدود ۳۰ نفر از جمله یک دختر بچه ۱۴ ساله به دلیل اطلاع رسانی در خصوص کووید ۱۹ یا نشر پیام هایی مرتبط با این بیماری در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند.

این در حالیست که ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح که روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت در گفتگویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو شرکت کرده بود از دستگیری ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به اتهام «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا از شهروندان ایران به خاطر آنچه «شایعه‌پراکنی» درباره شیوع کرونا عنوان کرد، خبر داده بود.

همچنین خلیل واعظی، فرمانده نیروی انتظامی استان بوشهر روز سه‌شنبه ۶ خرداد از بازداشت ۳۰ نفر و احضار ۱۹۰ کاربر و ۷۵ نفر از مدیران کانال‌ها و وب‌سایت‌های محلی به اتهام آنچه «انتشار شایعه‌ درباره ویروس کرونا در فضای مجازی» عنوان کرده، خبر داده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا