آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

سالار طاهر افشار تحت نظارت پابند الکترونیک از زندان آزاد شد

سالار طاهر افشار، زندانی سیاسی آزربایجانی  امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه سال ۱۴۰۰ با نظارت پابند الکترونیک از زندان مرکزی اورمیه آزاد شد.

آزادی آقای طاهر افشار در راستای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندانها از سوی قوه قضاییه انجام گرفته است.
.
آئین نامه اجرایی به کار گیری تجهیزات الکترونیکی در سال ۹۷ جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به سازمان زندان‌ها ابلاغ شد.

مراقبت الکترونیکی، عبارت است از نظارت و کنترل فرد تحت مراقبت به صورت مستمر یا دوره ای، با استفاده از ابزار و تجهیزات الکترونیکی.

آقای طاهر افشار که با احتساب دوران بازداشت قبلی ۳ ماه و ۶ روز متحمل حبس در زندان شده بود، تا پایان مدت محکومیت ۱ ساله خود در خارج از زندان، تحت نظارت پابند الکترونیک خواهد بود.

سالار طاهرافشار آذرماه سال ۹۹، از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه ها و دستجات با هدف برهم زدن امنیت کشور” به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی پس از ارائه مراتب اعتراض خود به شعبه مربوطه، نهایتا توسط شعبه ۱۳ دادگاه های تجدید نظر استان آزربایجان غربی به ریاست قاضی علیپور و رجبی، از اتهام عضویت در گروه ها و دستجات با هدف برهم زدن امنیت کشور تبرئه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

سالار طاهر افشار،  روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ پس از احضار به اداره اطلاعات و امنیت عمومی اورمیه (۹ پله) بازداشت و به زندان این شهر منتقل و ۳۱ تیرماه با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بصورت موقت آزاد شده بود.

در تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تجمعی به منظور حمایت از مردم جمهوری آذربایجان، و محکومیت تجاوزگری و اشغالگری نیروهای ارمنستان به شهر توووز جمهوری آذربایجان در شهرهای مختلف ایران صورت گرفت، که طی آن تعداد زیادی از فعالین مدنی در شهرهای مختلف باز داشت شدند.

این فعال آزربایجانی مجددأ در تاریخ ۱۰ مهرماه سال ۹۹ در ادامه اعتراضات گسترده در شهرهای آزربایجان نسبت به سیاست‌های حمایتی دولت ایران از اشغالگری ارمنستان، در جریان عملیات آزادسازی قره باغ توسط ارتش جمهوری آذربایجان از اشغال ارمنستان، در اورمیه بازداشت و در تاریخ ۱۱ مهرماه همان سال با تودیع قرار آزاد شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سالار طاهرافشار در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۹ برگزار شد.

سالار طاهر افشار پیش از این نیز به دلیل فعالیت های مدنی خود بارها توسط ارگانهای امنیتی بازداشت، تهدید و شکنجه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا