آذربایجانجهانسیاست

“آذربایجان قبرس شمالی را به رسمیت خواهد شناخت؛ یک ملت سه کشور”

طبق گزارشات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا سه شنبه ۲۹ تیر، طی سخنرانی در پارلمان قبرس شمالی "یک سورپرایز خوشایند" را اعلام خواهد کرد.

سفر اردوغان به قبرس شمالی امروز دوشنبه ۲۸ تیر آغاز می شود و هیئت بزرگی به سرپرستی رئیس جمهور ترکیه در تعطیلات ملی تورک های جزیره قبرس شرکت می‌کند.

در همین حال، هیئتی از پارلمان آذربایجان به سرپرستی صمد سیدوف، رئیس هیئت نمایندگی آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز از قبرس شمالی دیدار می کند. این هیئت با تعدادی از مردم از جمله ارسین تاتار، رئیس جمهور قبرس شمالی  دیدار کرده است. به نظر می رسد هیئت آذربایجانی فردا سخنرانی اردوغان را نیز تماشا خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در حال آماده سازی چه سورپرایزی در مورد قبرس شمالی است؟ براساس گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از سی‌ان‌ان تورک، پنج گمانه‌زنی در این زمینه وجود دارد. اولین گمانه زنی این است که اردوغان اعلام خواهد کرد که آذربایجان روابط دیپلماتیک خود را با قبرس شمالی برقرار خواهد کرد.

گفته می شود این واقعیت که هیاتی از اعضای پارلمان آذربایجان به مدت سه روز در نیکوزیا بوده اند، این احتمال را افزایش می دهد.

رئیس جمهور قبرس شمالی هنگام پذیرش هیئت آذربایجانی از عبارت “ما یک ملت سه کشور هستیم” استفاده کرده است. اگر آذربایجان قبرس شمالی را به رسمیت بشناسد، از مدل راه حل ارائه شده توسط ترکیه به سازمان ملل در مورد  وجود دو کشور جداگانه در این جزیره، نیز پشتیبانی خواهد کرد.

طبق گمانه‌زنی دوم، اردوغان یونانی ها را به بازگشت به شهر ماراش قبرس شمالی، جایی که قبلاً در آن زندگی می کردند، فرا می خواند.

طبق گمانه‌زنی سوم، تصمیم برای ایجاد پایگاه هوایی برای پهپادهای بایراکتار تی‌بی۲ به طور دائم در پایگاه نظامی گچیت‌کاله، که در سال ۱۹۷۴ طی عملیات قبرس برای فرود هواپیماهای ترکیه در این جزیره تأسیس شد و در سالهای گذشته بدون استفاده مانده بود، گرفته خواهد شد.

طبق گمانه‌زنی چهارم، پایگاه دریایی ترکیه در بندر غازی‌ماغوش ایجاد می شود.

طبق گمانه‌زنی پنجم نیز، از کشف گاز طبیعی در سواحل قبرس شمالی خبر می دهد. چرا که، سال گذشته کشتی های شناسایی ترکیه تعدادی عملیات اکتشافی در سواحل قبرس انجام دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا