اقتصادایران

سخنگوی دولت ایران: در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله میزان بیکارشدگان میلیونها نفر خواهد بود

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران گفته است که در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و تبعات آن میلیون ها نفر با خطر بیکاری و اخراج روبرو شده اند.

آقای ربیعی در یادداشتی که روز شنبه، ۲۳ فروردین، در خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، نوشته است : «در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.»

وی همچنین عنوان کرده که « ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.»

بنا به گفته های سخنگوی دولت در این مدت «بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند.»

او با اشاره به آخرین نظرسنجی ایسپا درباره تاب‌آوری اقتصادی خانواده‌ها در تهران خاطر نشان کرده است که ۳۴ درصد در پاسخ به این سؤال که اگر به خاطر کرونا تعطیلی شهر ادامه پیدا کند، تا چه زمانی از نظر اقتصادی مشکلی نخواهید داشت، پاسخ داده‌اند «همین الان هم نمی‌توانم.»  ۳۵ درصد پاسخ داده‌اند یکی، دوماه. ۹ درصد، سه یا چهار ماه و ۲۲ درصد گفته‌اند پنج‌ماه و بیشتر.

از این نظر «۷۸ درصد که اتفاقاً اقشار اجتماعی بی‌صدا و کم‌صدا محسوب می‌شوند در وضعیتی نگران‌کننده برای بقای زندگی به سر می‌برند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران نیز در گزارشی که ۱۹ فروردین منتشر شد، درباره تبعات شیوع ویروس کرونا در ایران هشدار داده بود.

آقای ربیعی در بخش دیگر سخنانش گفته است «به نظر می‌رسد سیاست‌های اتخاذ شده در ایران از جهت حفظ سلامت و جان مردم نسبت به سیاست‌های جاری در جهان در مجموع کاستی نداشته است.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا