ایرانسلامتی و زندگی

سعید نمکی: تعداد تخت های بیمارستانی کشور در خوشبینانه ترین حالت، ۱.۶ به هزار نفر است؛ در کشورهای اروپایی ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر 

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می کند. فقیر وغنی هم نمی شناسد و نمی دانیم با گرم شدن هوا مهار می شود یا نه.

سعید نمکی روز دوشنبه ۲۵ فروردین در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: «تعداد تخت های بیمارستانی کشور در خوشبینانه ترین حالت ۱.۶به هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود وگر نه بیمارستانهای کشور زیر بار کرونا له می شدند.»

وزیر بهداشت گفت: «باید خودمان را برای موج های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم زیرا هنوز ویروس کرونا را نمی شناسیم. من به رئیس جمهوری نیز گفتم ما با کرونا شطرنج بازی می کنیم و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز نمی تواند آینده کرونا را پیش بینی کند.»

نمکی افزود: «ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می کند. فقیر وغنی هم نمی شناسد و نمی دانیم با گرم شدن هوا مهار می شود یا نه و نمی دانیم با ما در ایران و جهان چه خواهد کرد. امیدواریم اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم و از این طوفان بلا عبور کنیم اما خیال نکنیم این ویروس چموش ما را رها می کند. ممکن است موجب جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم و باید خودمان را برای روزهای به مراتب سخت تر آماده کنیم.»

نمکی گفت: «واکسن کرونا دو سال دیگر به ما نمی رسد. اگر کسانی تولید کنند خیلی هنرمند باشند برای خودشان تولید می کنند. ما هم باید در این مسیرتلاش کنیم اما نمی توانیم با نگاه خوشبینانه کار کنیم. در نیمه دوم امسال کرونا را همچنان خواهیم داشت شاید کرونایی نجیب تر و آرامتر از ویروس فعلی اما همزمان آنفلوانزا را هم خواهیم داشت. درآمد نفتی هم کم شده است. احتمال تغییر ویروس هم هست بنابراین باید برای سخت ترین شرایط آماده باشیم.»

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی نوشت که ایران تا کنترل موج اپیدمی کرونا فاصله دارد.

دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در بخشی از این پژوهش به «پیش‌بینی موج دوم شیوع بیماری و اقدامات لازم برای آمادگی با آن» پرداخته است.

این مرکز با اشاره به تجربه قرنطینه کامل در چین و تست غربالگری گسترده در کره جنوبی، خاطر نشان کرد که در ایران «هیچ کدام از این دو سیاست به درستی و کامل اجرا نشده است؛ نه قرنطینه شهری (‌به‌طور کلی یا در مراکز شیوع) به صورت جدی دنبال شده است و نه سیاست انجام تست حداکثری و ایزولاسیون.»

مرکز پژوهش‌های مجلس با «ضعیف» توصیف کردن اقدامات دولت و مدیریت بحران در آغاز شیوع اپیدمی کرونا این نکته را هم یادآور شد که در حال حاضر، ارائه خدمات سلامت و امکانات برای بستری بیماران «قابل قبول» است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا