جهانخاورمیانهسیاست

سفر هیات اسرائیلی به واشینگتن برای مذاکره درباره ایران 

مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و صلح آبراهام در آینده نزدیک مذاکره می‌کنند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی این کشور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید توافق کردند که در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و صلح آبراهام در آینده نزدیک مذاکره کنند.

«کانال ۱۲» اسرائیل نیز گزارش داد یوسی کوهن، رئیس موساد به همراه یک هیات اسرائیلی ماه آینده میلادی برای مذاکره با  مقام‌های دولت جو بایدن درباره ایران عازم واشینگتن خواهد شد.

طبق این گزارش، رئیس موساد قرار است با ویلیم برنز، رئیس سی‌آی‌ای در واشینگتن مذاکره کند. در این هیات تعدادی از مقام‌های وزارت خارجه و دفاع اسرائیل نیز حضور خواهند داشت.

هیات اسرائیلی در جریان این سفر با ارائه اطلاعاتی در مورد ایران به دولت جو بایدن، از دولت جدید آمریکا خواهد خواست تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق با ایران شامل پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده است، هیات اسرائیلی بر لزوم قطع «حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، از جمله حزب الله، که در حال حاضر مرزهای شمالی اسرائیل را تهدید می‌کند»، پافشاری خواهد کرد.

روزنامه جروزالم پست اسرائیل نیز در گزارشی نوشت، اسرائیل از بازگشت دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای با ایران اظهار نگرانی می‌کند. زیرا این توافق به جای مهار ایران، می‌تواند به تقویت توان این کشور برای توسعه برنامه‌های اتمی‌اش منجر شود.

گفتنی است تونی بلینکن، نامزد جو بایدن، برای وزارت خارجه گفته است که دولت جدید آمریکا درصدد است پیش از اتخاذ هر تصمیم برای بازگشت به برجام، با اسرائيل و متحدان عرب خود در خاورمیانه مشورت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا