جهانسیاست

پنتاگون: ایالات متحده آماده حمایت از ژاپن در برابر چین است

لوید آستین، رئیس جدید پنتاگون در دولت جدید ایالات متحده در یک گفتگوی تلفنی با نوبو کیسی وزیر دفاع ژاپن حمایت کشورش از ژاپن در برابر چین را اعلام داشت.

طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی‌زبان، آستین به همتای ژاپنی خود قول داد كه ایالات متحده از جزیره سنكاكو كه چین بر آن ادعای ارضی می كند، محافظت خواهد كرد.

رئیس پنتاگون خاطرنشان کرد بند ۵ توافق نامه امنیتی بین ایالات متحده و ژاپن جزیره سنکاکو را نیز شامل می شود و واشنگتن با هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی مخالف است.

جزایر سنکاکو ژاپن و جزایر دیائویو چین موضوع اختلاف بین دو کشور است. ژاپن از سال ۱۹۸۵ جزیره را به عنوان جزیره خود می‌داند، در حالی که چین ادعا می‌کند این جزیره در نقشه های ژاپن متعلق به سالهای ۱۷۸۳ و ۱۷۸۵ به عنوان قلمرو چین نشان داده شده است. پس از جنگ جهانی دوم، این جزیره تحت کنترل ایالات متحده قرار گرفت و در سال ۱۹۷۲ به ژاپن تحویل داده شد. با این حال، چین و تایوان معتقدند که ژاپن به طور غیرقانونی جزیره را کنترل می کند.

اختلافات ارضی در سال ۲۰۱۲ وقتی که توکیو سه جزیره از پنج جزیره را از صاحب ژاپنی آن‌ها گرفت و بر وضعیت دولتی آنها تأکید کرد، بالا گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا