اقتصادخاورمیانه

سوریه امتیاز «اکتشاف و تولید نفت» را به دو شرکت روس واگذار کرد

بر اساس این قرارداد که به تایید پارلمان سوریه نیز رسیده است، اکتشاف و تولید نفت در سه بلوک از میادین نفتی شمال شرق و یک میدان گازی در شمال دمشق،‌ به دو شرکت‌ روسی «مرکوری» و «ولادا» واگذار شده است.

پارلمان سوریه واگذاری امتیاز اکتشاف میادین نفتی به دو شرکت روسی را تصویب کرد.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه قرارداد با دو شرکت‌ روسی «مرکوری» و «ولادا» که به تایید پارلمان سوریه رسیده اکتشاف و تولید نفت در سه بلوک از میادین نفتی شمال شرق و یک میدان گازی در شمال دمشق،‌ پایتخت سوریه را شامل می‌شود.

 

این قراردادها میان دولت سوریه و شرکت‌های یاد شده روسیه به امضاء رسیده و برای اجرایی شدن تایید پارلمان این کشور را نیاز داشت.

 

«علی الغانم»، وزیر نفت سوریه نیز در این خصوص گفته است که امضای قراردادهای نفتی با شرکت های روسی در راستای راهبرد دولت در قبال کشورهای دوست که در کنار سوریه مانده‌اند صورت می گیرد. «وی از روسیه و ایران به عنوان کشورهای یاد کرده که در صف نخست این جبهه ایستاده‌اند.»

 

«بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه که قدرت‌های جهانی از وی رویگردان شده‌اند پس از کمک‌های نظامی روسیه و ایران برای بقای دولت و ماندن در قدرت او در پی هشت سال جنگ داخلی اینک برای بازسازی کشورش بر روی این کشورها حساب ویژه‌ای بازکرده است.

 

سوریه پیش از جنگ داخلی روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما تولید نفت پس از وقوع درگیری‌های گسترده در این کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. میادین نفتی شمال و شرق این کشور پس از شکست نظامی گروهای جهادی وابسته به داعش اینک تحت کنترل شبه نظامیان کرد قرار دارد و بخشی از نیروهای ارتش آمریکا نیز برای حفاظت از این میادین در خاک سوریه باقی مانده‌اند.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیشتر از خروج کامل نظامیان کشورش از سوریه خبرداده بود، چندی قبل اعلام کرد که شماری از نیروهای ارتش کشورش برای حفاظت از میادین نفتی در این کشور باقی می‌مانند.

 

پیش از این برخی از خبرگزاریها مدعی شده بودند که تیمی متشکل از 15 مهندس نفت و کارشناس فنی، جمعه گذشته با بالگردهای نیروهای آمریکایی به دیرالزور منتقل شده اند تا در میدان نفتی حقل العمر، بزرگ ترین میدان نفتی در شمال سوریه آغاز به کار کنند.

 

رسانه‌های دولتی سوریه همچنین به نقل از وزیر نفت این کشور از تلاش دمشق برای انعقاد قراردادهای فرامرزی جهت «دور زدن موانع غرب بر سر سرمایه گذاری نفتی در این کشور» خبر داده اند.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا