ایرانجهان

صادرات ایران به ترکیه ۱۰ برابر افت دارد

مرکز آمار ترکیه گزارش تازه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد این کشور در پنج ماه نخست سال جاری میلادی واردات از ایران را ۱۰ برابر نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داده است.

این در حالیست که گزارش تازه مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه که روز دوشنبه ۱۱ تیر منتشر شده، نیز از جایگزین شدن گاز برخی کشورها، به‌ویژه ایالات متحده با گاز وارداتی از ایران حکایت دارد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ترکیه، این کشور در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در کل ۳۵۶ میلیون دلار واردات از جمهوری اسلامی داشته است. این در حالیست که در دور مشابه سال گذشته این رقم ۳.۵ میلیارد دلار بود.

همچنین بر این اساس از نیمه دوم سال گذشته ترکیه هیچ نفتی از ایران نخریده است.

از سوی دیگر در پی انفجار خط لوله گازی ایران به ترکیه توسط «پ کا کا» در آخر ماه مارس (۱۲ فروردین)، ترکیه هنوز اقدام به تعمیر خط لوله نکرده و سه ماه است که واردات گاز از ایران را نیز متوقف کرده است.

گزارش چهار ماهه مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه، نشان می‌دهد هیچ گازی از ایران در ماه آوریل وارد نشده است. اما واردات گاز از آمریکا و قطر به ترتیب ۳.۵ برابر و دو برابر بیشتر شده و خرید گاز ترکیه از جمهوری آذربایجان نیز بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است.

ترکیه همچنین خرید گاز از روسیه در ماه آوریل را نزدیک ۷۰ درصد کاهش داده است.

گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد صادرات این کشور به ایران در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ حدود ۵۹۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال پیش نصف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا