خاورمیانهسیاست

عادل الجبیر: آنهایی که در ایران وانمود به مذاکره بین ایران و عربستان را می کنند، صاحبان قدرت نیستند

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، دوم آبان، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لیبراسیون گفت: هر زمانی که ما برای رسیدن به یک راه‌حل با ایران تلاش کردیم؛ با مرگ و خرابکاری پاسخ ما را داد.

عادل الجبیر در گفت‌وگو با روزنامه «لیبراسیون» فرانسه، افزود: «ما خواهان تغییر رفتار ایران هستیم نه تغییر نظام حکومتی این کشور؛ نظام حکومتی به خود مردم ایران مربوط می‌شود؛ ما نمی‌دانیم که ایران یک انقلاب است یا دولت. هر زمانی که ما برای رسیدن به یک راه‌حل با ایران تلاش کردیم؛ با مرگ و خرابکاری پاسخ ما را داد.»

وی در ادامه تصریح کرد: ایران باید رفتار خود را تغییر دهد، چون عمل مهم است نه حرف. اعضای دولت ایران حرف می‌زنند اما قدرتی ندارند. آنهایی که قدرت دارند، خواستار مذاکره نیستند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده است، عربستان سعودی مخالف هرگونه گفت‌وگویی با ایران است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، افزود: جامعه جهانی نیز به ایران اجازه نمی‌دهد تا به رفتارهای (تنش آفرین) خود ادامه دهد. ایران نمی‌تواند اقدام به شلیک موشک بالستیک کند و امیدوار باشد که به هیچ وجه مجازات نخواهد شد.

الجبیر با اشاره به اینکه مماشات با سیاستهای خرابکارانه ایران فایده‌ای نخواهد داشت، افزود: تنها راه کشاندن ایران به میز مذاکره اِعمال فشار حداکثری است.

عادل الجبیر به موضوع جنگ یمن نیز اشاره کرد و تصریح داشت که حوثی‌ها (شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران) این جنگ را به عربستان سعودی تحمیل کرده‌اند و اولویت ریاض در مرحله کنونی حمایت از دولت قانونی یمن و مبارزه با گروههای تروریستی القاعده، داعش و انصارالله یمن است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که بازسازی یمن در برنامه دولت ریاض قرار دارد و توافق میان دولت قانونی «منصور هادی» و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب نزدیک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا